طلا و جواهر

۳ راه برای تمیز نگه داشتن طلا و جواهر

طلا و جواهرات باید به درستی نگهداری شوند تا هر بار که از این زیورآلات استفاده می‌کنید، زیبایی خود را نشان دهند. تمیز نگه داشتن طلا و جواهر کاری بسیار آسان است که در خانه می‌توانید انجام دهید.

درست است که طلا برخلاف سایر فلزات به راحتی کدر نمی‌شود، اما با این وجود احتمال جمع شدن آلودگی به مرور زمان وجود دارد و بدین ترتیب ممکن است درخشش خود را از دست بدهد. اما چه چیزی باعث لکه دار شدن جواهرات و طلا می‌شود؟ در ادامه‌ی این مطلب به بررسی عوامل آلودگی زیورآلات شما و روش‌هایی برای پاکسازی آن‌ها می‌پردازیم.

 

درخشش طلا و جواهر

عوامل آلودگی زیورآلات

قبل از اینکه به نکات مربوط به تمیز کردن زیورآلات طلا بپردازیم، بهتر است عواملی را که باعث آسیب دیدن و آلودگی آن‌ها می‌شود را بدانیم. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود طلا و جواهرات جدید و قدیمی به مرور زمان درخشش خود را از دست بدهند؛ استفاده‌ی منظم، یکی از این دلایل است. هرچه بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، درخشش آن‌ها کمتر می‌شود، اما این تنها دلیل نیست. از آلودگی گرفته تا مواد شوینده و آرایشی روزمره، عوامل زیادی وجود دارد که بر درخشش طبیعی طلا تأثیر می‌گذارد. حتی عطر‌ها، اسپری و کرم‌های مرطوب کننده و آرایشی نیز می‌توانند به زیورآلات طلای شما آسیب برسانند.

ضد عفونی کننده‌ی دست چه بلایی بر سر جواهرات شما می‌آورد؟

ضد عفونی کننده دست، در این روزها که بیماری کرونا دنیا را درگیر کرده است استفاده ‌ی زیادی دارد، اما شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که آن‌ها چه تاثیری بر جواهرات شما دارند؟ اول، بدانید که سلامتی همیشه از هر جواهری مهمتر است. به طور کلی، ضد عفونی کننده دست برای تمام سنگ‌های سخت و فلزات گرانبها مانند نقره، پلاتین، تیتانیوم و سایر حلقه‌های آبکاری شده مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما اگر حلقه حاوی سنگ‌های نرم مانند مروارید یا عقیق باشد، الکل موجود در ضدعفونی کننده دست می‌تواند به آنها آسیب برساند یا درخشش آنها را کم کند. پس اگر جواهری با این مشخصات دارید، آن را در معرض ضد عفونی کننده دست قرار ندهید.

ترکیب شیمیایی طلا، یک عامل موثر در کدر شدن آن

یکی دیگر از علل از بین رفتن درخشش زیورآلات طلای شما، می‌تواند ترکیب شیمیایی طلای مورد استفاده برای ساخت آن باشد. همانطور که می‌دانید، خالص ترین شکل طلا، طلای ۲۴ عیار است که شکل نرمی دارد. برای اینکه این فلز به اندازه‌ی کافی محکم باشد تا در ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار گیرد، باید با فلزات دیگر مانند نیکل، پالادیوم، نقره، روی و منگنز مخلوط شود. بر اساس نسبت طلا به این فلزات، خلوص مختلف طلا مانند ۲۲ عیار، ۱۸ عیار و ۱۴ عیار ساخته می‌شود. طلا یک فلز بی اثر است و به خودی خود کدر نمی شود. اما سایر فلزات مخلوط با آن در معرض اکسیژن و رطوبت هوا واکنش نشان می‌دهند. این واکنش‌ها باعث می‌شود که جواهرات طلای شما تیره یا کدر شود. بنابراین بخش زیادی از این تغییر رنگ، به فلز مورد استفاده در تشکیل آلیاژ طلا بستگی دارد.

تمیز کردن طلا در خانه

 تمیز کردن طلا و جواهر در خانه

تمیز کردن طلا و جواهر در خانه ساده است و هزینه‌ی زیادی نخواهد داشت. برای انجام این کار، چندین روش موثر وجود دارد که می‌تواند به بازگرداندن زیبایی و جلای جواهرات شما کمک کند. در ادامه ۳ روش آسان برای پاکسازی جواهرات را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

روش یک: استفاده از آب گرم و صابون

یکی از روش‌های موثر برای تمیز نگه داشتن جواهرات طلای شما، استفاده از آب گرم و صابون است. این روش برای طلا‌های ساده و بدون هیچ گونه سنگ قیمتی مناسب است. برای این کار، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. در یک کاسه، محلولی از آب گرم و صابون درست کنید.
  2. جواهرات طلا را به این مخلوط آغشته کنید.
  3. اجازه دهید تا حدود ۲۰ دقیقه در این محلول قرار بگیرند.
  4. پس از خیساندن، آن‌ها را با استفاده از یک پارچه خشک کنید.
  5. قبل از استفاده از جواهرات طلا اجازه دهید روی حوله کاملاً خشک شود.

با این روش پاکسازی، تمام روغن و گرد و خاک حاصل از کارهای روزمره مانند آشپزی و تمیزکاری به راحتی پاک می‌شوند، بنابراین این روش، یک روش سریع و آسان برای بازگرداندن زیبایی جواهرات شما بدون اتلاف وقت و هزینه است.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که  اگر زیورآلات شما دارای سنگ‌های قیمتی هستند، بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن آن، این روش را فقط با یک دستمال مرطوب آغشته به صابون انجام دهید. زیرا غوطه ور کردن آن‌ها در آب ممکن است  باعث جدا شدن و افتادن سنگ‌ها شود.

تمیز نگه داشتن طلا و جواهر

روش دوم: استفاده از محلول آمونیاک

روش دیگر برای تمیز نگه داشتن طلا و جواهر ، استفاده از محلول آمونیاک است. اما در این روش، هر گونه پاکسازی باید با احتیاط انجام شود. آمونیاک محلولی آتش زا و دارای بخارات سمی است. حتی با این که می‌تواند در از بین بردن آلودگی جواهر شما موثر باشد، اما تمیز کردن مداوم جواهرات با آمونیاک باعث آسیب دیدن آن می‌شود. لذا استفاده از این روش خیلی توصیه نمی‌شود و بهتر است کسانی که با این مواد آشنایی دارند، از این روش استفاده كنند. مواد مورد نیاز در این روش، شامل یک پارچه‌ی صیقل دهنده نرم، یک کاسه کوچک، آب و آمونیاک است.

  1. یک واحد آمونیاک با شش واحد آب در کاسه رقیق کنید.
  2. حدود یک دقیقه جواهرات طلا را در محلول قرار دهید.
  3. جواهرات را کاملاً زیر آب روان بشویید تا مطمئن شوید محلول تمیز کننده کاملاً از بین رفته است.
  4. جواهرات را با استفاده از یک پارچه صیقلی نرم خشک کنید.
  5. جواهرات طلا را وارونه (نسبت به قسمت دارای سنگ) قرار دهید تا در معرض هوا خشک شود. با این کار، بدون اینکه صدمه ای به سنگ وارد شود آب باقی مانده خارج می‌شود.

روش سوم: استفاده از مسواک و خمیردندان

یکی از ساده ترین و ارزان ترین مواد موجود در خانه برای تمیز نگه داشتن طلا و جواهر، خمیر دندان است. برای آن قسمت‌هایی از جواهرات که پاک کردن آن‌ها با استفاده از پارچه‌ی مرطوب به راحتی انجام نمی‌شود، می‌توانید از یک مسواک نرم، آب گرم و مقدار خمیر دندان استفاده کنید. با استفاده از مسواک می‌توانید قسمت‌های دارای حکاکی و شکاف‌های ریز را که ممکن است در آن خاک و آلودگی جمع شود، به راحتی پاک کنید.

ابتدا مطمئن شوید که خمیر دندان مورد استفاده از نوع سفید کننده‌ی دندان نباشد، زیرا به جواهرات ارزشمند شما آسیب می‌رساند. به جای آن می‌توانید از خمیردندان‌های ملایم‌تر استفاده کنید. همچنین همیشه توجه داشته باشید که فقط باید از مسواک با موهای نرم استفاده کنید و مالش را به صورت آرام و با احتیاط انجام دهید تا زیورآلات آسیب نبیند. در صورتی که جواهرات شما نیاز به تمیز کاری بیشتر و تخصصی تر دارد، بهتر است آن را نزد متخصص ببرید.

پس از تمیز کردن هر قطعه از جواهر خود، اطمینان حاصل کنید که به طور جداگانه نگهداری شوند تا از خراشیدن و آسیب دیدن آن‌ها توسط یکدیگر جلوگیری شود. کسانی که زنجیر طلای ظریف دارند باید آن‌ها را از قلاب آویزان کنند تا از گره خوردن آن جلوگیری شود.

 

نگهداری از جواهرات

چند توصیه برای نگهداری صحیح جواهرات

همانطور که قبلا ذکر شد، جواهرات طلا به راحتی کدر نمی شوند. اما، نگهداری صحیح آن باعث می‌شود جلا و درخشش آن حفظ شود.

  1. شما می‌توانید با دور نگه داشتن طلا از سایر عناصر مانند نقره، مس و غیره، از لکه‌دار و کدر شدن آن محافظت کنید.
  2. جواهرات طلای خود را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و هوای آن را با دست خارج کنید، از آنجا که هوا با طلا تماس پیدا نمی کند، از کدر شدن جواهرات شما جلوگیری می‌کند.
  3. سعی کنید جواهرات خود را با دستمال ضد لک بپوشانید.
  4.  هنگام ورود به استخر، وان یا هنگام نظافت منزل و مواقعی که از سفید کننده استفاده ‌می‌کنید، جواهرات خود را استفاده نکنید. مواد سفید کننده می‌تواند باعث تغییر رنگ دائمی طلای شما بشود.
  5. برای تمیز کردن طلا‌های کوچک خود از یک کاسه استفاده کنید. هرگز آنها را مستقیماً زیر آب شیر ظرفشویی قرار ندهید تا از گم شدن آن‌ها جلوگیری شود.

منابع

https://www.bluestone.com/jewellery-education/jewellery-care-guide/how-to-clean-gold-jewellery

https://www.onecklace.com/tips/how-to-clean-gold-jewelry/

https://www.kay.com/jewelry-cleaning

 

فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات – اورو گالری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *