طلا و جواهر

نکات مهم خرید طلا آب شده

خرید طلا آب شده

نکات مهم خرید طلا آب شده

در این سال های اخیر به خاطر تورم و بالا و پایین شدن بازار سرمایه، بعضی ها به سراغ بورس و ارزهای دیجیتال رفتند. اما همچنان خیلی از مردم برای حفظ دارایی و سرمایه خودشون، سنت شکنی نکردند و روی بازار طلا متمرکز شدند. این رسم ما ایرانی ها هستش که برای نگهداری ارزش دارایی یا حتی سرمایه گذاری، شروع به خرید و فروش طلا می کنیم. این خرید و فروش طلا ممکنه یا به صورت آنلاین و اینترنتی باشه و یا حضوری. اما امروز قراره به نوع خاصی از معامله طلا بپردازیم… خرید طلا آب شده

تب و تاب خرید طلا آب شده در بازار طلا

توی دو سال گذشته حرف از خرید و فروش طلا آب شده در بازار، اخبار و سایت‌های خبری، زیاد شنیده میشه و طلا آب شده به عنوان یکی از سرمایه‌های پر سود بر سر زبون خانواده‌ها و هرکسی که می‌‎خواد پس اندازی داشته باشه، هستش. همچنین ممکن است آدمای زیادی رو دیده باشین که به هم پیشنهاد میدن: «اگه پول دم دست داری، فوراً اون رو به طلا آب شده تبدیل کن» ولی در واقع چه سودی پشت خرید طلای آب‌شده است که علاوه بر سرمایه‌گذاران، مردم عادی که هیچ سر رشته‌ای از این بازار پیچیده و پر از ریسک ندارند به دنبال خرید طلا آب شده هستند! و معتقدن که با خرید طلای آب شده سود خوبی می‌کنند.

بهتره بدونید که طلا به صورت آب شده، اجرت و کارمزد ندارد و مالیاتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد ولی اگر ندانسته و بدون توجه به نکات ریز، وارد خرید و فروش آن شویم، ممکن است چنان ضرری بدهیم که مصنوعات طلا این ضرر را به ما ندهند. در ادامه این مقاله از فروشگاه خرید آنلاین طلا و جواهر اورو سعی کرده‌ایم تا پرده از رازهای طلا آب شده برداریم و از اول تا آخر طلای آبشده، سود و زیان خرید و فروش آن را برای شما بنویسیم.

جهت خرید طلا آب شده با ما تماس بگیرید:

تلفن: ۷۶۶۸۰۹۶۲ (۰۲۱)

طلا آب شده

طلا آبشده چیست ؟

فلز آب شده طلا از مذاب کردن طلای متفرقه و دست دوم به دست می‌آید. طلای دست دوم و طلای شکسته‌ای  که مردم به طلا فروشی‌ها میفروشند اگر در طول مدت کوتاهی مجدد به فروش نرسد آن را ذوب می‌کنند. این ذوب  کردن طلا باعث می شود تا طلا دست دوم به مسیر تولید برگردد، به همین علت آن را برای ذوب شدن به کارگاه می‌فرستد. طلا برای آب شدن در کوره‌های مخصوص ریخته‌گری طلا و جواهرات ذوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید طلا کمتر از یک گرم!

اندازه طلا آب شده

اندازه و ابعاد طلا آب شده هیچ قانون مشخصی ندارد و می‌تواند وزن‌ و اندازه‌های مختلفی داشته باشد امّا معمولاً به شکل مفتول است. پس از ذوب شدن طلا در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، آن را در قالب‌هایی به شکل مفتول میریزند و به صورت یک شمش طلا آب شده با عیار ۱۸ درمی‌آورند. مفتول بودن طلای آب شده به طلاساز کمک می‌کند که به هر اندازه طلایی که برای طراحی طلای جدید لازم دارد، قیچی کند و مابقی طلای آب شده را دست نخورده باقی بگذارد. ناگفته نماند حمل و نقل طلای آب شده به شکل مفتول برای مردم عادی و طلافروش بسیار راحت‌تر از شکل و شمایلی است که برای شمش  طلا وجود دارد.

خرید و فروش طلا آب شده قانونیه؟

یادتون باشه کسی نمی‌تواند افراد را به عدم خرید کالایی مجبور کند. ولی ورود افراد غیر حرفه‌ای به خرید طلای آب شده همراه با ضرر و زیان برای آن‌ها است.

چرا که همیشه در هر کجا و در هر بازاری سودجویان و متقلبانی هستند که در بازار اختلال ایجاد می‌کنند و با وارد کردن اجناس تقلبی سر یک عده را کلاه می‌گذارند و از این طریق پول خوبی به جیب می‌زنند. خوراک این افراد کالاهاییست که علاوه بر تقاضای زیاد در بازار مارک و مشخصات معتبری نداشته باشند. در بازار طلا، طلای اب شده یکی از مواردی است که سوژه‌ی خوبی برای سودجویان است چرا که اعتبار، فاکتور و عیار مشخصی ندارد.

بدونید که بررسی عیار و خلوص طلای آبشده، یک کار کاملا تخصصی است و هر کس نمی‌تواند معادلات آن را محاسبه کند یا عیار درست آن را تشخیص دهد؛ روی طلای آبشده عدد و شناسه‌ای ضرب می‌شود اما مردم نمی‌توانند به اتکای آن به خرید طلای آبشده اقدام کنند.

 اگر بنا به دلایلی سراغ خرید و فروش طلای آبشده رفتیم بهتر است همه‌ی جوانب را در نظر بگیریم و فقط به کدهای روی طلای آبشده اعتماد نکنیم و آن را به چند فرد قابل اعتماد و حرفه‌ای نشان دهیم یا از مغازه‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه خرید کنیم تا خدایی نکرده سرمان کلاه نرود و کاسه‌ی چه کنم چه کنم به دست نگیریم. بهترین پیشنهاد ما فروشگاه طلا و جواهر اورو گالری هست تا بتونید با اعتماد و خیال راحت خرید خودتون رو انجام بدید.

خرید طلا آب شده
فرق طلا خام با طلا آبشده

طلا خام خیلی با طلای آب‎شده فرق دارد اما ممکن در بازار از دهان طلافروشان لفظ « خرید و فروش طلای خام » را بشنوید، تعجب نکنید! منظور طلافروشان در اینجا همان طلای آبشده است و اِلا که طلا خام را کارگران معدن طلا نیز به سختی استخراج می‌کنند چه برسد به طلافروشان در بازار! طلای خام طلاییست که از معادن به دست می‌آورند و پس از طی کردن فرایندی پیچیده شمش‌های ۲۴ عیار را در بازار و صنعت و کارگاه‌ها و کارخانه‌های طلا سازی عرضه می‌کنند؛ اما باز هم یادآور می‌شویم که طلای آب‎شده از ذوب طلاجات متفرقه و دست دوم به دست می‌آید و با عیاری معادل ۱۸ در بازار خرید و فروش می‌شود.

تفاوت طلای آبشده با شمش طلا

شمش‌های طلا قطعاً تفاوت زیادی با طلای آبشده دارند و خب البته از هر نظری که حساب کنید شمش‌های طلا ارزشمندتر هستند. اولین تفاوت طلای آبشده با شمش، در عیار آن هست. همانطور که گفتیم طلای آب شده همان طلاجات مستعمل یا طلاهای از مد رفته و خاک گرفته ویترین طلافروشان است. که چون عیار این طلاجات ۱۸ است در نتیجه عیار طلای آب‎شده ۱۸ است یا کمی بیشتر یا کمتر از ۱۸ عیار هست. اما شمش‌های طلا، ۲۴ عیار هستند و کمترین ناخالصی را دارند به همین خاطر است که گاهی به شمش‌های ۲۴ عیار نیز طلای خام هم گفته می‌شود.

دومین تفاوت این هست که طلای آبشده فقط در ایران خرید و فروش می شود در حالی که شمش طلا بین‌المللی هست. درست هست که شکل هر دو یکی هست ولی چون عیار آنها فرق دارد، گواهی استاندارد بین الملی به طلای آبشده تعلق نمی‌گیرد. برای اینکه طلای ابشده به عنوان شمش باشد باید عیار آن حداقل ۹۵۰ باشد.

سومین تفاوت در ابعاد آن‌ها می‌باشد. طلای آبشده در اشکال مختلف موجود هست و هیچ قاعده‌ای ندارد در حالی که شمش، بین الملی می‌باشد و دارای وزن و ابعاد مشخصی هست. چون اکثرا کارگاه‌های طلاسازی از طلای ابشده برای ساخت مصنوعات طلا استفاده می کنند، راحت تر هستند که طلای آبشده به صورت مفتول (منظور به صورت باریک و دراز می‌باشد.) باشد و هر اندازه که بخواهند ببرند و از آن برای کار خود استفاده کنند.

اما چهارمین تفاوت: درست برعکس طلای آب شده شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر با علائم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند. خب مسلماً محصولی که از اعتبار زیادی برخوردار است و ما با خیال راحتتری آن را خریداری می‌کنیم کمی گرانتر از محصولی فاقد اعتبار است.

پنجمین تفاوت را می‌توان در اجرت آن‌ها دانست. شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی اجرت و کارمزد مشخصی دارند که توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور اعلام می‌شود و در مقابل آن طلای آب شده بدون اجرت و بدون هیچ کارمزدی در بین مردم خرید و فروش می‌شوند. که همین دلیلیست که مردم و سرمایه گذاران به خرید و فروش طلای آب شده بیشتر علاقه دارند تا شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی!

بخوانید: خرید آنلاین طلا بدون اجرت

خرید طلا آبشده

شمش طلا بخریم یا طلا آبشده ؟

حتما میدانید که سرمایه‌گذاری روی یک کالای شرکتی، معتبر و پرطرفدار از جمله بهترین سرمایه‌گذاری‌ها است. در بازار طلا، شمش طلا از جمله همین موارد است و به قول معروف جان می‌دهد برای سرمایه‌گذاری! ولی هر کسی که می‌خواهد به طور ماهیانه و مداوم پس‌انداز کند مگر چقدر درآمد دارد که بتواند هر ماه یک شمش طلا بخرد؟! مسلماً سرمایه‌گذاری روی شمش طلا بیشتر به درد کسانی می‌خورد که پول هنگُفتی دارند! حتماً این سوال پیش می‌آید که مگر شمش‌‌های طلای گرمی در بازار عرضه نمی‌شود؟

جواب این سوال مثبت است اما باید گفت: غالباً کلکسیون‎دارها خریدار این مدل شمش‌ها هستند یا اغلب برای هدیه دادن، آن‌ها را خریداری می‌کنند همچنین این نکته را فراموش نکنید که شمش‌های گرمی اجرت و کارمزد زیادی دارند و همین بس است برای آنکه کمتر کسی وارد سرمایه‌گذاری روی شمش‌های گرمی شود. در مقابل شمش‌های طلا، طلای آب‎شده قرار دارد که هیچ‎کدام از این ادا اطوارها را ندارد؛ شما می‌توانید ماهیانه بدون پرداخت مالیات ارزش بر افزوده و کارمزدهای قابل توجه، به اندازه بودجه‌ی خود طلا آب‎شده بخرید و پس‌انداز کنید.

طلای آبشده بخریم یا سکه؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران نوپا و مردم عادی که قصد دارند ماهیانه مبلغی از درآمد خود را پس‌انداز کنند، هنوز سردرگمند و نمی‌دانند در کدام یک از این بازارها سرمایه‌گذاری کنند؛ طلای آب‎شده یا سکه؟

خب مطمئناً اگر از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار هم بپرسید، هر کدام از دیدگاه و با دلایل منطقی خود یکی از این دو بازار را پیشنهاد می‌دهند. بسیاری عقیده دارند بازار طلا، جای هیچ‎گونه ریسکی نیست و وارد شدن به بازار خرید و فروش طلای آب‎شده چه به صورت نقدی و چه به صورت کاغذی از بیخ و بُن اشتباه است چرا که دست متقلبان و سودجویان در خرید و فروش طلای آب‎شده باز است و تشخیص این تقلب‌ها کار رستم دستان است و بس! اگر اشتباه و تقلبی در خرید و فروش طلای آبشده صورت گیرد، دست فرد متضرر به هیچ جا بند نیست، در مقابل، آن‌ها زیر چتر امن بازار سکه راه رفتن را توصیه می‌کنند و پرداخت مالیات و کارمزد سکه را تضمینی بر معاملات خود می‌دانند.

عده‌ای از بازاریان نیز درست مخالف این نظر را دارند و سرمایه‌گذاری روی طلا آب‎شده را پیشنهاد می‌کنند چراکه معتقدند با نپرداختن مالیات و کارمزد می‌توانند طلای بیشتری پس‌انداز کنند. همچنین معتقدند بازار سکه بیشتر دچار نوسانات قیمتی و اسیر بازی عرضه و تقاضا است و دست‌های پشت پرده روی قیمت سکه و ایجاد حباب سکه، نقش دارند از همین رو غالباً سرمایه‌گذاری در این بازار را توصیه نمی‌کنند. بهتر است قبل از اقدام، با مشاوران اورو گالری در این خصوص به صورت رایگان مشورت کنید.

نکات مهم قبل از خرید طلا آب شده

قبل از هر چیز طلا آب‎شده را از جای معتبر و طلافروشان زیر نظر اتحادیه خریداری کنید. چراکه مطمئن شدن از عیار طلای آب شده کار دشواریست؛ در نتیجه یک مغازه‌ی معتبر طلا فروشی که زیر نظر اتحادیه است جای خوبی برای خرید و فروش طلای آبشده است.

درضمن ممکن است طلا اب شده ناخالصی داشته باشد و عیار آن بسیار پایین باشد. برای بررسی عیار طلای آب شده دو راه وجود دارد یکی اینکه توسط فردی ماهر و حرفه‌ای طلای آب شده قیچی بخورد یا اینکه طلای اب شده را از اول ذوب کنند و دوباره انگ بزنند تا از عیار آن مطمئن شوند.

نکته‌ی سومی که باید به آن توجه کنید کد ریگیری است که باید روی طلای آب شده حک شده باشد؛ ریگیری آزمایشگاهی است که در آنجا عیار طلای آب‎شده را مشخص می‌کنند و کدی روی آن قطعه می‌زنند که با داشتن این کد می‌توان از تقلبی نبودن طلای آبشده مطمئن شد.

و چهارم اینکه باید به مشخصاتی که روی قالب طلای اب شده حک شده است توجه کنید، قالب‌های طلای آب‎شده مخصوص هر کارگاهی است که طلا آنجا ذوب می‌شود این قالب‌ها که به ریژه معروفند مشخصات آن کارگاه ذوب کننده را روی آن حک می‌کنند طلای مذاب را وقتی که در این قالب‌ها می‌ریزند نام کارگاه روی طلای اب شده قرار می‌گیرد که خود اعتباری برای طلای آب شده محسوب می‌شود.

حرف آخر ما

باید اعتراف کنیم که خیلی بیشتر از این‌ها می‌توان درمورد طلای آب‎شده صحبت کرد در به روز رسانی این مطلب حتما نکات تخصصی‌تر و موشکافانه‌تری را بیان می‌کنیم شما نیز اگر تجربه‌ای در خصوص خرید و فروش طلای آبشده دارید می‌توانید به صورت نظر با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید تا بیشتر با وقایع پیش رو در این بازار پر از تب و تاب آشنا شویم و بتوانیم در این مسیر، بسیار محکم و استوار قدم برداریم. ما در مجموعه اورو گالری تمام خدمات حوزه طلا و جواهرات را به شما ارائه می‌دهیم. بهتر است قبل از انجام هر گونه معامله ای به صورت رایگان از فروشگاه طلا و جواهر اورو مشاوره رایگان بگیرید.

4 دیدگاه در “نکات مهم خرید طلا آب شده

  1. شیدا گفت:

    توی این وضعیت بازار، خیلی سخته انتخاب. اصلا نمیدونم چیکار باید بکنم طلا بخرم یا طلای آب شده بگیرم یا اصلا نگیرم و کار دیگه بکنم باهاش

  2. مریم گفت:

    ممنون از توضیحاتتون برای مشاوره و خرید آنلاین طلا آب شده باید تماس بگیرم؟

    1. سلام. بله درخدمتیم

  3. امیر گفت:

    توضیحات عالی و کاربردی
    شما هم طلای ابشده میفروشین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *