سنگ‌های جواهرات, طلا و جواهر

روش‌های حکاکی روی طلا

حکاکی روی طلا

روش‌های حکاکی روی طلا!

حکاکی روی طلا یک فرآیند باستانی هست که ریشه‌های اون به هزار سال قبل برمی‌گرده. هنوز هم این فرآیند یکی از متدوال‌ترین عملیاتی است، که بر روی انواع آلیاژها انجام می‌گیرد. فلزات خام با انواع روش‌های حکاکی به هر طرح و نقش ظریف و خلاقانه‌ای شکل می‌گیرند. از آنجاییکه طلا نیز کاربرد گسترده‌ای در ساخت جواهرات و زیورآلات دارد، از قدیم‌الایام بوسیله طلاسازان حکاکی می‌شده است. امروز در این مقاله از فروشگاه خرید آنلاین طلا و جواهر اورو بیشتر با این کار آشنا میشویم.

روش‌های سنتی که برای ایجاد طرح و نقش مورد نظر به کار گرفته می‌شد، استفاده از ابزار و فرآیندهای مکانیکی بوده است. اما امروزه بیشتر از دستگاه‌های لیزری برای خلق جواهرات طلا با هر طرح و نقشی استفاده می‌شود.

حکاکی روی طلا

انواع روش‌های حکاکی روی طلا و جواهرات

امروز دو روش اصلی برای حکاکی یک قطعه از جواهرات طلای گرانبها، نقره یا پلاتین وجود دارد. حکاکی دستی یا حکاکی ماشینی.

حکاکی با دست روی طلا

در طول تاریخ طولانی نقش دادن به فلزات، حکاکی عملی بود که با زحمت فراوان و با دست انجام می‌شد. ابزارهایی که امروز برای حکاکی با دست به کار می‌رود، بسیار شبیه به ابزارهایی است که صنعتگران باستانی مورد استفاده قرار می‌دادند. در این روش شمش‌های کوچک طلا توسط ابزار مخصوصی تراشیده شده، پرداخت می‌شود و به شکل نهایی مورد نظر طلاساز درمی‌آید.

انواع تصاویر، الگوهای تکراری، اشکال هندسی و تقریباً هر ایده و طرحی که توسط مشتری سفارش داده شود، بوسیله ابزار دستی قابل اجراست. اسکنه یا قلمزن مهم‌ترین ابزاری است که در این روش به کار گرفته می‌شود. این اسکنه‌ها در اندازه‌های مختلف وجود داشته و رسیدن به طرح و نقش‌های ظریف را ممکن می‌سازند.

استفاده از این تکنیک در حال حاضر بسیار کمرنگ شده‌است. وقتگیر بودن و زحمت زیادی که استفاده از اسکنه برای ایجاد طرح و نقش بر روی طلا دارد، بزرگترین دلیل این رویداد است. البته مسلم است که حکاکی دستی طلا به لحاظ هزینه نیست، محصول نهایی گران قیمت‌تری را ارائه می‌دهد.

اینکه حکاکی با دست بر روی طلا رونق سابق را ندارد، باعث تأسف است. چرا که قطعه جواهری که با استفاده از اسکنه و تماماً توسط دست‌های یک صنعتگر با تجربه ساخته می‌شود، ارزش و اعتبار خاص خودش را دارد.

البته هر طلاسازی نیز سبک خودش را در ایجاد طرح و نقش بر روی جواهرات داشته و به نوعی اثر دستش بر روی آثارش لطف دیگری دارد.

جهت مطالعه راهنمای کاربردی خرید گوشواره طلا اینجا کلیک کنید.

حکاکی روی جواهرات

حکاکی مکانیکی طلا

بسیاری از جواهرات حکاکی شده‌ای که امروزه در بازار یا فروشگاه‌های آنلاین می‌بینید، با استفاده از دستگاه تولید شده‌اند. ماشین‌های حکاکی مدرن دو مکانیسم متفاوت دارند‌. این ماشین‌ها یا از لیزر و یا از یک مقطع الماس برای حکاکی بر روی آلیاژها استفاده می‌کنند. الگویی که بر روی طلا حک می‌شود، معمولاً بوسیله نوعی سیستم کامپیوتری دریافت می‌شود.

این تکنیک دقت بالایی داشته و تقریباً خبری از خطاهای انسانی در آن نیست. در واقع لیزر و یا مقطع الماسی که طرح مورد نظر را بر روی طلا حک می‌کنند، بسیار ظریف بوده و به راحتی ریزترین نقش‌ها را خلق می‌کنند. به علاوه این روش بسیار سریعتر از حکاکی با اسکنه دستی است. انواع متفاوت طرح‌های سفارشی، فونت‌ها و الگوهای ظریف با استفاده از این تکنیک بر روی طلا و آلیاژ‌هایی مانند نقره و پلاتین قابل اجرا است.

کدام روش برای حکاکی بر روی طلا بهتر است؟

هر یک از تکنیک‌هایی که پیش‌تر در موردشان صحبت کردیم، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای مثال حکاکی با ماشین برای خلق طرح‌هایی که بسیار ظریف هستند و قرار است بر روی یک سطح محدود ایجاد شوند، مناسب است. اما در عوض طرح‌های ایجاد شده توسط ماشین سطحی‌تر به نظر رسیده و عمق کمتری دارند. همچنین این نوع حکاکی از اصالت و لطفی که هنر دست یک صنعتگر دارد، برخوردار نیست‌.

پس اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد و یک طلاساز ماهر و قابل اطمینان می‌شناسید، بهتر است جواهرات دست‌ساز را خریداری کنید. پیشنهاد ما اورو گالری است. تمامی محصولات اورو هم با دستگاه و هم دستی قابل ساخت است. تازه اگر قصد طراحی طلای خود را دارید؛ می توانید سفارش ساخت آن را در سریع ترین زمان به اورو گالری بدهید.

حکاکی حلقه نامزدی

چه طرحی برای حکاکی روی طلا بهتر است؟

شاید شما هم عاشق حکاکی بر روی طلا باشید، اما وقتی نوبت به انتخاب طرح و نقش می‌رسد، گزینه‌های گوناگونی پیش روی شما قرار می‌گیرد که نمی‌دانید کدامیک را انتخاب کنید. با توجه به تجربه‌ای که ما در این زمینه داریم، نکاتی را برای شما بازگو می‌کنیم:

  • از طرح‌های ساده و جمع و جور استفاده کنید؛ اینکه شما بتوانید هر نوع طراحی را بر روی قطعه طلا حکاکی کنید، تا حد زیادی به سطح قابل استفاده آن بستگی دارد. اما به طور کلی سعی کنید از انتخاب الگوهای خیلی پیچیده و یا متن و شعرهای خیلی طولانی خودداری کنید. دقت کنید که طرح موردنظر شما ممکن است روی کاغذ یا در صفحه نمایش خوب به نظر برسد، اما وقتی همان طرح بر روی قطعه طلا پیاده می‌شود، جلوه خوبی نداشته باشد. پس سعی کنید یک طرح کوچک، ساده و جذاب انتخاب کنید.
  • از الگوهای شخصی استفاده کنید: بر طبق تجربه ما طرح‌های شخصی محبوب‌ترین ایده‌ها برای حکاکی هستند. ما در ادامه چند ایده محبوب و پرطرفدار برای حکاکی بر روی انواع آلیاژها به شما پیشنهاد می‌دهیم:
    • تاریخ‌های مهم:
    • تاریخ تولد، ازدواج، سالگرد آشنایی و دیگر تاریخ‌های مهم زندگی شما محبوبترین طرح‌ها برای حکاکی بر روی طلا هستند. برای مثال می‌توانید به زنی که به تازگی اولین فرزندش را به دنیا آورده، قطعه طلایی که تاریخ به دنیا آمدن اولین فرزندش بر روی آن حکاکی شده را هدیه بدهید.
    • اسم: اسم شما، همسرتان و یا شخصی که در زندگیتان بیشتر از همه دوست دارید، می‌تواند یک ایده عالی برای نقش بستن بر روی جواهرات باشد.
    • مکان‌های مهم: نام یا نقش مکانی که برای اولین بار عشقتان را ملاقات کرده‌اید، می‌تواند یک انتخاب خوب و ایده جذاب برای نقش بستن بر روی پلاک یا حلقه‌ طلایتان باشد.
    • شعر، جمله یا طرح یک سؤال: گاهی اوقات پیش می‌آید که پرسش جذابی مانند «با من ازدواج می‌کنی؟» بر روی حلقه ازدواج طلا نقش می‌بندد. گاهی اوقات نیز جمله‌ای حکیمانه، یک مصرع از شعری عارفانه یا عاشقانه و یا عبارت ساده‌ای که ممکن است زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده و یا مایلید مدام جلوی چشمتان باشد، ایده خوبی برای حکاکی بر روی انگشتر، پلاک، دستبند و یا هر نوع جواهرات دیگری است.
    • سمبل و نماد مورد علاقه: ببینید به چه چیزهایی در زندگی بیشتر از همه علاقه دارید. با توجه به این موضوع می‌توانید به راحتی از سمبل یا نماد مورد علاقه‌تان برای طراحی جواهر مورد نظرتان استفاده کنید.
ممنون از همراهی شما با فروشگاه طلا و جواهر اورو

لطفا نظرات خودتون رو برای ما از طریق کامنت به اشتراک بگذارید. وبلاگ اورو گالری بهترین منبع تخصصی طلا و جواهر است. شما می توانید قبل از خرید طلا آنلاین، اطلاعات و دانش کافی در این زمینه را بدست آورید. مشاورین فروشگاه اینترنتی طلا اورو به صورت رایگان در خدمت شما هستند.

جهت مطالعه راهنمای کاربردی خرید گوشواره طلا اینجا کلیک کنید.

فروشگاه آنلاین طلا و جواهر اورو

 

 

3 دیدگاه در “روش‌های حکاکی روی طلا

  1. هانیه گفت:

    خیلی خوبه. مخصوصا برای حلقه نامزدی. نامزد من همه اش دنبال حکاکی روی حلقه طلا مونه

  2. کیانا گفت:

    چقدر جالب و جذاب

  3. امیر گفت:

    ممنون از مقاله کاربردی و جذابتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *