طلا و جواهر

اهمیت طلا در اقتصاد مالی کشورها

اهمیت طلا در اقتصاد

در طول تاریخ بشر، طلا همیشه یک کالای گران‌بها و محبوب بوده است و این امر، نقش طلا در اقتصاد کشورها را توجیه می‌کند. این کالا در هزاران سال گذشته تا امروز برای مبادله کالاها، به‌عنوان گوهری زیبا و اندوخته دارایی‌ها به‌کار می‌رود. نقش قیمت طلا بر سیاست‌های پولی، پیشرفت‌های اقتصادی و بازارهای مالی مشخص است و بر تورم و اجتماع تاثیرات عمیقی می‌گذارد.

اهمیت طلا اقتصاد

رابطه میان طلا و اقتصاد

نقش طلا در اقتصاد کشورها به‌عنوان یک پدیده همیشگی و جدایی‌ناپذیر در اقتصادهای محلی و بین‌المللی پذیرفته شده‌ است. طلا روشی برای حفظ ارزش است؛ این حقیقت هنگامی روشن‌تر می‌شود که تورم ارزش اوراق بهاداری مانند اوراق‌قرضه یا سهام را کاهش می‌دهد.

هنگام بروز آشفتگی‌های اقتصادی، طلا می‌تواند یک سرمایه مطمئن برای گذر از بحران‌ها باشد. در بیش‌تر موارد قیمت طلا با کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به ارز رخ می‌دهد و این طبیعی و قابل‌درک است. اما این کار به‌طورکلی بر بازارهای مالی تاثیر مخربی بر جای بگذارد.

هنگامی که اقتصادی قوی باشد، دارایی‌های غیر از طلا می‌توانند عملکرد بهتری پیدا کنند و به‌ویژه، ارزش سهام بالا می‌رود؛ در نتیجه، راستای تقاضای سرمایه‌گذاران از بخش طلا و دیگر کالاهایی که درآمدی ندارند، فاصله می‌گیرد.

نقش طلا در اقتصاد کشورها و ایجاد تورم

برای توضیح نقش طلا در اقتصاد کشور، باید به بررسی نقش قیمت طلا بر ارزش ارز محلی پرداخت. به‌این‌ترتیب که با خرید طلا از طریق بانک‌های مرکزی، عرضه و تقاضای پول داخلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، در نتیجه می‌تواند تورم ایجاد کند. دلیل این پدیده، بیش‌تر به این موضوع برمی‌گردد که بانک‌ها برای خرید طلا باید پول بیش‌تری چاپ کنند و بنابراین موجب ایجاد عرضه اضافی ارز فیات می‌شوند.

ارز فیات، ارزی است که توسط دولت صادر می‌گردد و پشتیبانی کالایی مانند طلا را ندارد و به بانک مرکزی قدرت کنترل اقتصاد را می‌دهد. در بیش‌تر موارد برای ارزش‌گذاری بر ارز محلی، قیمت طلا به‌کار گرفته می‌شود. بااین‌حال این که بسیاری از مردم طلا را تنها نماینده ارزش‌گذاری پول می‌دانند اشتباه است؛ زیرا با این که وجود رابطه میان قیمت طلا و ارزش ارز فیات قطعی است، اما همیشه طبق تصور عمومی رابطه معکوس ندارند.

برای نمونه با افزایش تقاضای صنعت برای طلا، قیمت طلا بالا می‌رود، اما این روی پول محلی اثری ندارد. اما در همان زمان ممکن است پول محلی ارزش بالایی داشته باشد. به‌طورکلی تعیین مستقیم یا معکوس بودن این رابطه به تجزیه‌وتحلیل‌های بیش‌تری نیاز دارد.

نقش طلا در اقتصاد

طلا چگونه بر بازارهای مالی و اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد؟

بانک‌های مرکزی برای کنترل میزان پول موجود، از سیاست‌های پولی استفاده می‌کنند. این کار به‌منظور ثبات قیمت‌ها و رشد اقتصادی انجام می‌شود و این فرایند از قیمت طلا تاثیر می‌گیرد. یکی از دیگر روش‌های پررنگ‌شدن نقش طلا در اقتصاد کشور و شرایط بازارهای طلا بر سیاست پولی، نرخ تورم است.

همچنین، هنگامی که بی‌ثباتی اقتصادی رخ دهد، طلا می‌تواند بر بازارهای مالی به‌شدت تاثیر بگذارد. هنگامی که سرمایه‌گذاران نگران آینده خود شوند، طلا یکی از دارایی‌های امنی است که می‌توانند به آن اعتماد کنند. این شرایط، افزایش تقاضای طلا و در نتیجه افزایش قیمت آن را در پی خواهد داشت.

اهمیت طلا در اقتصاد کشور و اثر آن بر وضعیت اجتماعی آنان

ارزش طلا بر ارزش ارزهای کشورهای گوناگون آشکار است. با این که استاندارد طلا دیگر کنار گذاشته شده است اما می‌تواند جایگزین ارز‌های فیات و محافظ قدرتمندی در برابر تورم باشد. هنوز هم طلا نقش بسیار مهمی در بازار ارزش دارد. این فلز باارزش می‌تواند به روش خاص خود سلامت اقتصاد یک کشور و عرصه بین‌المللی را مشخص کند و در تجزیه‌وتحلیل‌های آن‌ها نقش دارد.

تورم، یکی از پدیده‌های مهمی است که تاثیر آن بر وضعیت اجتماعی کشورها، ثابت شده است. تورم در زندگی مردم تاثیر دارد و این نقش قیمت طلا را پررنگ‌تر می‌کند. ایجاد تورم موجب اثرگذاری بر وضعیت اشتغال، افزایش نابرابری‌ها و فقر مالی و اجتماعی می‌شود. بنابراین قیمت طلا به‌طور مستقیم بر وضعیت اجتماعی مردم اثر خواهد داشت.

تاثیر قیمت نفت و طلا بر کشورهای صادرکننده نفت

نقش طلا در اقتصاد کشور را می‌توان بر اساس نقش آن بر کشورهای صادرکننده نفت نیز بررسی کرد. زیرا نوسانات قیمت طلا و نفت بر رفتارهای اقتصادی اقتصادهای گوناگون اثر می‌گذارد.

همچنین به این دلیل که طلا و نفت، اساسی‌ترین کالاهای اقتصاد هستند و افزایش قیمت طلا و نفت نقشی تعیین‌کننده در مرحله چرخه کسب‌وکار خواهد داشت. زیرا این دو کالا، میزان نقدینگی و ارزش دارایی بالایی دارند و بخش بزرگی از معاملات بازارهای جهانی را تشکیل می‌دهند.

بنابراین، برای تجزیه‌وتحلیل‌های اقتصادی و بررسی نقش طلا بر اقتصاد کشور، بررسی توام ارزش معاملات نفت و طلا می‌تواند نکات مهمی را برای ما بازگو کند.

جمع‌بندی

بدیهی است که قیمت طلا، به‌شدت بر اقتصاد و وضعیت کلی کشور تاثیر دارد. نقش طلا در اقتصاد کشور و روش اثرگذاری آن، با بررسی ارزش آن در معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها و تاثیر آن بر تورم مشخص می‌شود. طلا، این فلز گران‌بها، همیشه ارزش خود را حفظ می‌کند و می‌تواند در بحران‌های اقتصادی یک دارایی ارزشمند برای حفظ سرمایه باشد. بنابراین در شرایط آشفتگی اقتصادی با افزایش تقاضا، قیمت آن افزایش می‌یابد و تورم ایجاد می‌کند.

جهت مطالعه دیگر مقالات به مجله طلا اورو بروید.

منابع:

https://www.investopedia.com/articles/forex/11/golds-effect-currencies.asp

https://www.investopedia.com/terms/f/fiatmoney.asp

https://www.turtlemintpro.com/articles/the-relationship-between-gold-and-the-economy/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2211467X18300944

https://www.cepea.esalq.usp.br/en/opinion/inflation-inequality-inflation-effects-on-different-social-classes.aspx

https://www.fool.com/knowledge-center/how-do-gold-prices-affect-the-economy.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *