نماد سایت گالری طلا اورو | Oro Gold Gallery

تفاوت طلا و نقره

تفاوت طلا و نقره

تفاوت طلا و نقره را از جهات متعددی مانند ساختار، استحکام، کاربرد و قیمت می‌توان بررسی کرد. این ۲ فلز ارزشمند برای ساخت زیورآلات زنانه و مردانه، مجسمه‌ها، قاب‌ها و اکسسوری‌های دیگر به کار برده می‌شوند. هر دوی این فلزها طرفدارانخاص خودشرا دارد.

در ادامه درباره تفاوت‌های نقره با طلا توضیح می‌دهیم.

فلز طلا چیست؟

طلا فلزی گران‌قیمت و باارزش است که محصولات ساخته‌شده با آن، زیبایی و جلوه بسیار زیادی دارند و برای سرمایه‌گذاری نیز استفاده می‌شوند.

طلای خالص رنگ زرد روشن دارد اما امروزه با ایجاد تغییرات در آن و افزودن فلزات دیگری مانند نقره، روی، مس، پالادیوم، منگنز و نیکل رنگ‌های جدید سفید و رزگلد را برروی آن ایجاد می‌کنند. برای حفظ رنگ و درخشندگی طلای سفید، آن را با فلز رودیم روکش می‌کنند.

نقره چیست؟

تفاوت طلا و نقره

نقره، جنس بسیار نرم و خالصی دارد، به همین دلیل طراحان زیورآلات از نقره سفید یا نقره استرلینگ برای ساخت استفاده می‌کنند. ۹۲۵ در هزار نقره سفید از فلز نقره و ۷۵ در هزار دیگر آن معمولا از مس است. ترکیب‌کردن مس با نقره به افزایش استحکام آن کمک بسیاری زیادی می‌کند.

تفاوت طلا و نقره ازنظر ساختار چیست؟

این ۲ فلز تفاوت‌های ساختاری متعددی دارند، ازجمله:

تفاوت طلا و نقره ازجهت دوام

میزان دوام، یکی دیگر از تفاوت‌های این ۲ فلز شناخته می‌شود. طلاجات دوام و مقاومت بیشتری نسبت به نقره در برابر رطوبت، عرق، مواد شوینده، ضربه و آسیب‌های دیگر دارند.

استفاده مداوم از نقره باعث کدرشدن رنگ و کاهش کیفیت آن می‌شود. امکان خراشیدگی زیورآلات نقره از طلا بسیار بیشتر است. طلاجات، مانند حلقه‌های ازدواج زیبایی و کیفیت خود را تا سال‌های طولانی حفظ می‌کنند اما نقره این‌گونه نیست.

تفاوت طلا و نقره ازلحاظ کاربرد

علاوه‌بر بانوان و آقایان، نوزادان و کودکان نیز می‌توانند از انواع زیورآلات طلا مانند پلاک و دستبند به‌راحتی استفاده کنند اما اکسسوری‌های نقره برای کودکان کاربرد ندارند.

آقایان عموما از زیورآلات نقره استفاده‌ بیشتری می‌کنند. در صنایع، به‌ویژه الکترونیک از نقره به‌دلیل خاصیت رسانایی آن استفاده بیشتری می‌شود. میزان استفاده از طلا در صنایع ۱۲درصد و از نقره ۵۶درصد است.

طراحان برای ساخت ظروف دکوری بیشتر از نقره استفاده می‌کنند. زیورآلات نقره دارای طرح‌ها و اشکال متنوع‌تری نسبت به جواهرات طلا هستند.

طراحان، سنگ‌ها و جواهرات گران‌قیمت را برروی زیورآلات طلا نصب می‌کنند و برای نقره‌آلات از سنگ‌هایی که قیمت کمتری دارند، استفاده می‌کنند.

از کاربردهای مهم طلا، قابلیت دریافت وام بررروی آن و ضمانت‌گذاشتن آن بوده که با زیورآلات نقره چنین امکانی وجود ندارد.

طلا نسبت به نقره حمل‌ونقل بهتر و کمی خطرناک‌تری دارد، زیرا درصورتی‌که هنگام جابه‌جایی گم شود یا به سرقت رود، صاحب آن را دچار ضرر مالی هنگفتی کند.

تفاوت طلا و نقره با توجه به قیمت

همه می‌دانند طلا قیمت بسیار بیشتری از نقره دارد. ارزشمندی طلا سبب‌شده خریدوفروش آن در اغلب اوقات به‌راحتی امکان‌پذیر باشد و بتوان آن را در هر زمان به پول نقد تبدیل کرد.

اما نقره‌آلات را نمی‌توان به‌راحتی فروخت. اگر زیورآلات نقره دسته دوم باشند، قیمت آن هنگام فروش بسیار کاهش می‌یابد.

طلا، کالایی بسیار مهم و باارزش است که هیچ‌وقت جایگاه آن تنزل پیدا نمی‌کند، طلا یک سرمایه گران‌بها و مطمئن در تمام کشورها محسوب می‌شود، اما نقره از چنین ارزش و جایگاهی برخوردار نیست.

جمع‌بندی

تفاوت طلا و نقره را از نظر رنگ، کاربرد، قیمت، ساختار و میزان دوام می‌توان بررسی کرد. اغلب زیورآلات ساخته‌شده با این ۲ فلز دارای زیبایی چشمگیری هستند و جذابیت زیادی به استایل افراد می‌بخشند.

طلا دوام بسیار زیادی نسبت به نقره در برابر رطوبت، ضربه و آلودگی‌ها دارد و دراثر تماس با این موارد آسیب نمی‌بیند اما نقره درخشش و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

طلا یک کالای ارزشمند و گران‌بها در سراسر جهان بوده و یک سرمایه مطمئن محسوب می‌شود. هر نوع طلا را می‌توان در هر زمان به‌راحتی به پول نقد تبدیل کرد اما نقره این ویژگی را ندارد. نقره کاربرد بیشتری در مقایسه با طلا در صنایع مختلف به‌خصوص صنایع الکتریکی دارد.

خبر خوب این که به زودی لاین نقره نیز در اورو گالری راه اندازی میشود. شما می‌توانید با خرید آنلاین نقره از طرحهای خاص اورو بهره مند شوید.

خروج از نسخه موبایل