طلا و جواهر

هر انس طلا چند گرم است؟ همه چیز درباره انس

انس طلا

اینکه هر انس طلا چند گرم است، سوالی است که توسط افراد زیادی پرسیده می‌شود! به‌خصوص آن دسته از اشخاصی که تصمیم دارند تا ارزش پول نقد خود را با خرید انواع طلای زینتی و آب‌شده حفظ کنند. به همین دلیل، ما در این مقاله تصمیم داریم تا اطلاعات مهمی را در مورد مفهوم انس در طلا، در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین، اگر هنوز هم نمی‌دانید که انس چیست و چگونه محاسبه می‌شود، تا پایان این مطلب، همراه ما بمانید.

انس طلا چیست و چرا اهمیت دارد؟

انس (یا اونس) یک واحد اندازه‌گیری طلا است که در انگلیسی، با نام troy ounce شناخته می‌شود. این واحد برای اندازه‌گیری وزن طلا کاربرد دارد و در بازار جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدون وجود انس، نمی‌توان سکه‌ها و نوارهای طلا را قیمت‌گذاری کرد. اما باید بدانید که اونس طلا، در ۲ نوع معمولی و تروئی وجود دارد که وزن آن‌ها، با یکدیگر متفاوت است.

دقت داشته باشید که در یک اونس معمولی، شما با طلایی که وزن ۲۸٫۳۵ گرم دارد، طرف هستید! این در حالی است که اونس تروئی، ۱۰درصد وزن بیشتری نسبت به معمولی دارد که معادل ۳۱٫۱۰۳۵ گرم است.

 

انس طلا چیست

قیمت‌گذاری انس طلا چگونه است؟

با توجه به اینکه اونس طلا یک معیار اندازه‌گیری جهانی است، توصیه می‌شود بدانید که قیمت آن، به‌کمک چه روش‌هایی محاسبه می‌شود. برای این منظور، ما برایتان یک فهرست فراهم کرده‌ایم:

  • بازار
  • هزینه تولید
  • ارز

در ادامه هریک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

شرایط بازار چه ارتباطی به قیمت‌گذاری انس دارد؟

زمانی که در بازار، عرضه و تقاضا شدت بگیرد، قیمت‌گذاری انس تغییر می‌کند. این یعنی، اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم و اگر برعکس باشد، نتیجه نیز روی کاهش قیمت اثرگذار است.

منظور از هزینه تولید چیست و چه ارتباطی به اونس طلا دارد؟

قیمت‌گذاری طلا، گاهی با محاسبه هزینه تولید انجام می‌شود. به سخن دیگر، اول حساب می‌کنند که استخراج، پالایش و فروش طلا چقدر هزینه برده، بعداز آن، نرخ اونس را تعیین می‌کنند.

نرخ ارز، تا چه اندازه می‌تواند روی قیمت انس طلا اثر بگذارد؟

نرخ ارز براساس دلار آمریکا محاسبه می‌شود. بنابراین، زمانی که اونس طلا، طبق بازار جهانی قیمت‌گذاری شود، کسب‌وکارها سراغ نرخ ارز می‌روند.

چگونه می‌توان اونس طلا را به براساس گرم و دلار محاسبه کرد؟

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار طلا، یک روش مرسوم برای حفظ ارزش پول است، همه مردم به‌دنبال این هستند تا اونس طلا را براساس گرم و در نهایت دلار محاسبه کنند. به همین دلیل ما یک فرمول برایتان آماده کرده‌ایم تا بتوانید این کار را به‌راحتی انجام دهید:

  • قیمت یک گرم طلا را براساس نرخ روز بنویسید.
  • برای محاسبه یک گرم انس طلا تروئی، عدد را بر ۳۱٫۱۰۳۵ تقسیم کنید.

برای مثال، فرض کنید قیمت یک گرم طلا، ۱۵۰۰ دلار است. حال اگر ۱۵۰۰ را تقسیم‌بر ۳۱٫۱۰۳۵ کنید، به عدد ۴۸٫۲۲ خواهید رسید.

هر اونس طلای ۱۸ عیار، معادل چند گرم است؟

طلای ۱۸ عیار، همان طلای ۷۵۰ مشهور در بازار بوده که از ۷۵درصد طلا و ۲۵درصد فلزهای دیگر مثل مس تشکیل شده است. این یعنی، به‌اندازه ۳۱٫۱۰۳۵ گرم، شما به ۷۵درصد طلا خواهید رسید. ذکر این نکته نیز لازم است که قیمت اونس طلای ۱۸ عیار، براساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:

  • وزن کل را به‌دست بیاورید.
  • آن را در عیار طلا ضرب کنید.
  • رقم نهایی را تقسیم‌بر ۲۴ کنید.

این یعنی، وزن طلا، در یک انس طلای ۱۸ عیار، معادل ۱۳٫۶۴ گرم است. دقت داشته باشید که رقم به‌دست آمده، براساس مراحل فهرست حاصل شده است:

  • هر ۳۱٫۱۰۳۵ گرم، ۷۵درصد طلای خالص دارد.
  • پس باید عدد ۰٫۷۵ را در ۲۴ ضرب کنید.
  • سپس ۳۱٫۱۰۳۵ را در ۱۸ ضرب کنید.
  • ارقام به‌دست آمده از این ۲ ضرب را، بر یکدیگر تقسیم کنید.
  • نتیجه ۱۳٫۶۴ می‌شود که واحد آن، گرم است.

انس طلا چه ارتباطی به دلار آمریکا دارد؟

اونس طلا و دلار، رابطه معکوسی با هم دارند، البته فراموش نکنید که این ۲، تا حد بسیار زیادی از یکدیگر تاثیر می‌گیرند. این سخن بدان معناست که وقتی قیمت دلار در بازار جهانی کاهش می‌یابد، نرخ طلا افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است افرادی که برای حفظ ارزش پول خود، اقدام به خرید انواع طلای زینتی، آب‌شده و سکه کرده‌اند، تشویق می‌شوند تا پول بیشتری را برای خرید این فلز ارزشمند، صرف کنند.

شما جزء کدام دسته هستید؟ آیا سرمایه‌گذاری در بازار دلار را ترجیح می‌دهید یا خرید طلا را به‌عنوان یک راه‌کار پوششی برای حفظ ارزش پول می‌دانید؟

جمع‌بندی

انس طلا یک واحد اندازه‌گیری است که برای قیمت‌گذاری طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های زیادی وجود دارد که به‌کمک آن‌ها، این ارزش‌گذاری انجام می‌شود که از میان‌شان، می‌توان به وضعیت بازار، عرضه و تقاضا و نرخ ارز اشاره کرد. برای اینکه بتوانید اونس طلا را براساس گرم و دلار حساب کنید، می‌توانید قیمت یک گرم طلا را طبق نرخ روز به‌دست آورده و سپس عدد را تقسیم‌بر ۳۱٫۱۰۳۵ کنید.

1 دیدگاه در “هر انس طلا چند گرم است؟ همه چیز درباره انس

  1. ابراهیم قلی زاده گفت:

    اطلاعات جالبی بود ممنون ازتون انس طلا نمیدونستم چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *