طلا و جواهر

اثرات جنگ روی قیمت طلای جهانی

قیمت طلای جهانی ! اتفاقات سیاسی معمولا یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی قیمت طلا اثرگذار بوده و در هر برهه از زمان اثراتی روی آن گذاشته است. در میان تمام اتفاقات سیاسی، جنگ یکی از مواردی است که تاثیری به‌مراتب بیشتر بر نوسانات نرخ طلا خواهد داشت.

طلا یکی از بهترین سرمایه‌هایی است که می‌تواند در زمان رکود اقتصادی و حتی جنگ ایمن‌ترین دارایی باشد. توجه داشته باشید که اثر جنگ روی ارزش طلا بسته به یک‌سری عوامل متغیر بوده و ممکن است قیمت آن را بالا یا پایین ببرد.

در این مقاله قصد داریم تاریخچه‌ای از اثرات جنگ‌های مختلف را روی نوسانات نرخ طلا بررسی کنیم. اگر شما هم به‌دنبال تبدیل دارایی‌های خود به این سرمایه ایمن هستید، حتما قبل از خرید طلا، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

اثر جنگ روی قیمت طلا قابل پیش‌بینی است؟

اثر جنگ روی قیمت جهانی طلا، در زمان‌های مختلف متغیر بوده و بسته به یک‌سری عوامل ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل، شاید نتوان تحلیل دقیقی از اثر جنگ روی قیمت آن داشت و به‌طور دقیق نرخ آن را پیش‌بینی کرد.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارید، حتما باید قبل از خرید آن، تمام تحولات بازار و اتفاقات سیاسی دنیا را بررسی کنید. به این نکته توجه داشته باشید، کوچک‌ترین اتفاق در سراسر دنیا روی ارزش طلا اثرگذار خواهد بود. در ادامه مقاله تاریخچه‌ای از اثرات جنگ‌های مختلف را روی نرخ طلا بررسی کرده‌ایم.

اثر جنگ روی قیمت طلا

اثر جنگ جهانی اول و دوم بر ارزش طلا

جنگ‌ جهانی اول شاید یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و تاریخی دنیا باشد که خیلی از کشورها را تحت‌الشعاع قرار داد. به‌دنبال این جنگ، نرخ طلا دچار یک‌سری نوساناتی شد و در ابتدا یک شیب نسبتا نزولی را طی کرد.

اما بعد از گذشت زمان و با روی‌آوردن خیلی از مردم به طلا برای تبدیل دارایی خود به یک سرمایه امن، ورق برگشت و شیب نوسانات نرخ آن رشد صعودی به‌خود گرفت. خیلی از مردم در آن زمان با خرید طلا، توانستند سرمایه خود را به‌خوبی حفظ کنند.

با شروع جنگ جهانی دوم نیز، نرخ طلا اتفاقاتی مشابه جنگ جهانی اول را تجربه کرد. در واقع نرخ آن در ابتدا با کاهش همراه بود، اما بعد از مدتی و با افزایش حجم تقاضا برای خرید طلا، قیمت آن به‌طرز شگفت‌انگیزی شیب صعودی طی کرد.

جنگ در قاره آفریقا، منبع طلای دنیا

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، قاره آفریقا یکی از مناطقی است که منابع سرشاری از طلا و سنگ‌های باارزش دارد. درصورتی‌که عرضه جهانی طلا توسط این قاره دچار اختلال شود، مطمئنا تاثیر زیادی در قیمت طلای جهانی خواهد گذاشت.

در طول تاریخ، جنگ‌های زیادی در قاره سیاه اتفاق افتاده و تحولات زیادی در سطح آن ایجاد کرده است. با توجه به اینکه این قاره یکی از منابع تامین‌کننده طلا در جهان به‌شمار می‌رود، با شروع جنگ نرخ طلا تحت‌تاثیر قرار گرفته و به‌یکباره صعود زیادی را تجربه کرده است.

نواسانات نرخ طلا با شروع جنگ روسیه و اکراین

در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، با شروع جنگ میان اکراین و روسیه، بورس‌های بزرگ دنیا و حتی ارز دیجیتال، با شوک بزرگی مواجه شد. بازار جهانی طلا نیز تحت‌الشعاع این جنگ قرار گرفت و به‌طور ناگهانی، تمامی نمودارها به‌صورت نزولی درآمد.

بااین‌حال، بعد از مدت کوتاهی و با بیرون‌آمدن بورس جهانی از این شک، قیمت طلا دوباره به شیب صعودی بازگشت و تا مدت زیادی هم به این رشد ادامه داد. این رشد صعودی به‌دلیل تحولاتی بود که در اثر این جنگ اتفاق افتاد. با شروع تحریم‌های روسیه و و مشکلاتی که در عرضه کالاهای مختلف ایجاد شد، افزایش قیمت طلا با شیب تند‌تری ادامه پیدا کرد.

شروع جنگ اسرائیل و فلسطین و تاثیر آن روی نوسانات نرخ طلا

با شروع حملات حماس به اسرائیل، خیلی از کارشناسان معتقد هستند که یک جنگ نسبتا طولانی در منطقه شکل خواهد گرفت. پس از آن اسرائیل نیز حملات زیادی به فلسطین انجام داد و سبب شد تحولات زیادی در سطح جهان ایجاد شود.

درگیری‌های جدیدی که بین فلسطین و اسرائیل شکل گرفته، تاثیر زیادی در قیمت جهانی طلا داشته و سبب نوساناتی در این حوزه شده است. مردم ساکن در این منطقه برای فرار از تورم و حفظ دارایی خود، به خرید طلا روی آوردند و سبب افزایش قیمت آن در سطح جهان شدند.

تاثیر این جنگ روی قیمت جهانی طلا به‌قدری زیاد است که در یک هفته، حدود ۳ درصد بر ارزش آن افزوده شد. این در حالی است که ارزش این عنصر ارزشمند در ۴ هفته گذشته آن، چنین رشدی را تجربه نکرده بود. خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند، با ادامه این جنگ، رشد صعودی قیمت جهانی طلا ادامه‌دار خواهد بود.

جمع‌بندی

قیمت طلا از ابتدای تاریخ تاکنون دچار نوسانات زیادی شده است. بااین‌حال، ارزش آن در طول تاریخ افزایش یافته و می‌تواند یکی از بهترین‌راه‌های حفظ و حتی افزایش سرمایه در طولانی‌مدت در نظر گرفته شده و می‌تواند در شرایط تورم بسیار کارآمد باشد.

به این نکته توجه کنید که بحران‌ها و اتفاقات سیاسی تاثیر زیادی در ارزش طلا می‌گذارد. با‌این‌حال، در اکثر مواقع بر ارزش آن افزوده شده و می‌تواند یک سرمایه ضدریسک برای همه مردم باشد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که نوسانات قیمت آن قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

برای مشاهده مقاله ( تفاوت طلا و نقره ) اینجا کلیک کنید.

1 دیدگاه در “اثرات جنگ روی قیمت طلای جهانی

  1. کیانا گفت:

    چه جالب و مفید. ممنون از اینکه واضح و مشخص گفتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *