طلا و جواهر

منجوق میوکی چیست و از کجا آمده؟

منجوق میوکی

منجوق میوکی، دانه‌هایی با روکش صیقلی هستند که به‌علت یکدستی و هماهنگی شگفت‌انگیز، کاربرد شناخته‌شده‌ای در لباس، اکسسوری‌ها و انواع‌واقسام جواهرات دارند. این مونجوق‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ، اندازه و اشکال مختلف به فروش می‌رسند.

اگر برای جذابیت‌بخشی به کارهای هنری خود، به خرید منجوق می‌اندیشید، همراه ما در این مقاله بمانید تا با شکل متفاوتی از منجوق‌ها که شاید قبلا آن‌ را نمی‌شناختید، آشنا شوید.

منجوق میوکی طلامنجوق‌ها، فریبنده‌ترین دانه‌های هنری در دنیا

یکی از هنرهای اصیل و فاخر ایرانی که قدمتی طولانی داشته و از دیرباز تاکنون طرفداران خاص خود را در بین هنرآفرینان دارد، حرفه جذاب منجوق‌دوزی و چیدمان زیبای آن‌ها در کنار یکدیگر است که طرح‌های شگفت‌انگیزی را خلق کرده و‌ به نمایش می‌گذارند.

در واقع منجوق‌ها جزء جداناشدنی هنرهای جواهردوزی و به‌خصوص جواهرسازی است که از لحاظ ظاهری و کیفیت کار، در انواع مختلفی وجود دارند. منجوق میوکی نمونه‌ای از آن‌هاست که عموما براق بوده و جذابیت چشمگیری به سطح کار می‌بخشد.

تاریخچه مونجوق میوکی

میوکی (Miyuki)، نام یک‌‌ شرکت ژاپنی در سطح‌ بین‌المللی است که در دهه ۱۹۳۰، در شهر هیروشیما ژاپن تاسیس شد. این شرکت که‌ تا عصر حاضر، قدمتی حدود ‌۱۰۰ سال دارد، تولیدکننده گستره وسیعی از انواع منجوق‌های شیشه‌ای و باکیفیت است.

بنابراین؛ باید بگوییم که میوکی، نامی نیست که به دسته خاصی از منجوق‌ها تعلق بگیرد بلکه نام یک شرکت است که به‌علت عرضه محصولاتی با استحکام، کیفیت و تداوم رنگ ایده‌آل، محبوبیت ویژه‌ای میان سایر گزینه‌های تزئینی دارد.

کاربرد منجوق میوکی

مهره‌های ریز و تزئینی که با نام منجوق شناخته می‌شوند، خالق هنرهایی نفس‌گیر و چشم‌نواز بر روی جواهرات و البسه است. منجوق‌های میوکی، آبکاری مرغوبی دارند و تنوع کالیته رنگی آن موجب کاربردهای فراوانش شده است.

در واقع، استفاده‌ از مونجوق میوکی، محدودیتی ندارد و شما می‌توانید آن را برای تنوع بی‌شماری از تزئینات استفاده کنید. البته به این شرط که به تطابق رنگ دانه‌ها با محصولی که می‌خواهید روی آن به‌کار بگیرید، توجه کنید چون رنگ‌ها تاثیر عمیقی بر نگاه خریدار و جذب او خواهد داشت.

آشنایی با سبک‌های مختلفی از مونجوق میوکی

شرکت ژاپنی میوکی، تولیدکننده انواع دانه‌های تزئینی جذاب و یکدست است که معروف‌ترین آن‌ها، منجوق‌های شیشه‌ای با اشکال استوانه‌ای هستند. در ادامه با سبک‌های دیگری از این اکسسوری‌ها آشنا می‌شوید.

  • منجوق دلیکا (Delica)
  • منجوق دلیکا ۶ضلعی (DBC)
  • منجوق گرد (Rocailles)
  • ملیله شکسته‌ (Hexagon)
  • ملیله (Bugels)
  • میکس میوکی (Bead Mixes)
  • منجوق تیلا (Tila)
  • منجوق نیم‌تیلا (Half Tila)
  • منجوق کوارتر تیلا (Quarter Tila)
  • منجوق لانگ ماگاتاما (Long Magatama)

انواع مونجوق میوکی براساس اندازه

منجوق‌های میوکی که در بین سایر دانه‌های تزئینی پرمصرف و پرتقاضا هستند، بسته به سبک خود که در عنوان قبلی معرفی کردیم، در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. به این معنی که تنوع آن‌ها از لحاظ اندازه، به اختلاف طول دانه‌ها و حتی قطر سوراخ مرکزی باز می‌گردد.

به‌طور کلی، انواع منجوق‌های میوکی از لحاظ اندازه را می‌توان در شماره‌های ۵، ۶، ۸، ۱۱ و ۱۵ رده‌بندی کرد. در نظر داشته باشید که هرچقدر این اندازه‌ها بزرگ‌تر باشد، منجوق کوچک‌تر می‌شود.

پرمصرف‌ترین منجوق‌های میوکی، در رده ۱۱ قرار دارند اما ذکر این نکته لازم است که منجوق‌ها با اندازه‌های یکسان، اگر سبک متفاوتی داشته باشند، قطر و طول آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت از دیگری باشد.

برای درک بهتر به این مثال دقت کنید؛ منجوق‌های دلیکا با شماره ۱۱، در اندازه ۱.۶ × ۱.۵ و با سوراخ ۰.۸ میلی‌متر تولید می‌شود. این درحالی است که سبک دیگری از منجوق میوکی با همان شماره ۱۱، دارای اندازه یک در ۲ و سوراخ یک میلی‌متری است.

به‌کارگیری مونجوق میوکی در مجموعه جواهرات

اگر از آن دسته افرادی هستید که به جواهرات اشتیاق زیادی نشان می‌دهید، حتما با عبارتی به نام جواهرات میوکی در بازار این اکسسوری‌ها برخورد داشته‌اید و چه بسا نمونه‌هایی از آن را دیده‌اید.

قطع به یقین، در طراحی این جواهرات از دانه‌های زیبا و‌کوچک میوکی (Beads Miyuki) استفاده شده است. این دانه‌ها که به‌صورت دستی تولید می‌شوند، در طراحی‌های مختلف جهت ساخت انواع جواهرات ازجمله گردن‌بند، دست‌بند، گوشواره و حلقه به‌کار می‌روند.

این جواهرات، اغلب طلایی‌فام و نقره‌فام هستند. البته به‌دلیل تنوع کالیته رنگی منجوق‌ها، شما می‌توانید این اکسسوری‌ها را در رنگ‌های دیگری اعم از قرمز، آبی، سبز و زرد نیز مشاهده کنید. این محصولات چنین قابلیتی را دارند که با سنگ‌های قیمتی مختلف همچون الماس و زمرد ترکیب شوند. درنهایت می‌بینید که گسترده‌ترین کاربرد منجوق‌های میوکی در طراحی جواهرات است‌.

جمع‌بندی

مونجوق میوکی، دانه‌هایی کاملا یکدست هستند که به‌منظور زیبایی‌آفرینی البسه و به‌ویژه انواع جواهرات به‌کار می‌روند و به‌دلیل جنس و تراشه خاصی که دارند، جلوه و درخشش فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند.

این مهره‌های کوچک در سبک‌های مختلفی همچون استوانه‌ای، گرد، دلیکا، ملیله شکسته، تیلا و لانگ ماگاتاما و همچنین در شماره‌های متعدد ۵، ۶، ۸، ۱۱ و ۱۵ به‌منظور استفاده‌های مختلف ساخته شده‌اند.

این محصولات در طیف متنوعی از رنگ‌ها وجود دارند و قادرند با سایر سنگ‌های قیمتی و زیبا ترکیب شده و جلوه‌گری و درخشش بیشتری از خود نشان دهند.

1 دیدگاه در “منجوق میوکی چیست و از کجا آمده؟

  1. کیانا گفت:

    چقدرررر میوکی هایشما قشنگهههه لطفا بدون طلا هم بسازید چون گرونه با طلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *