انگشتر

فلسفه و تاریخچه حلقه نامزدی

حلقه نامزدی

فلسفه و تاریخچه حلقه نامزدی

حلقه نامزدی نشانه عشق و علاقه و تعهد و تاهل زوجین به یکدیگر است. تاریخچه حلقه نامزدی به گذشته های خیلی دور بر می گردد. معمولا مطابق آداب  و رسوم، در جشن عقد، عروس و داماد انگشتری را به صورت نمادین بر دست هم می کنند.

تاریخچه حلقه ازدواج

حلقه نامزدی، نشانه عشق دو نفر به یکدیگر است و این که در کدام دست پوشیده شود، اهمیت چندانی ندارد. ولی در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها مرسوم است که حلقه ازدواج را بر دست چپ می اندازند اما فلسفه انداختن حلقه ازدواج در دست چپ چیست؟ در این مقاله از فروشگاه آنلاین طلا اورو همراه ما باشید تا با تاریخچه حلقه نامزدی و انداختن آن در دست چپ آشنا شوید.

حلقه نامزدی

گذشته حلقه نامزدی

از زمان های دور انتخاب عروس در بین یهودیان به وسیلهء بزرگترها بود است. بعد از مشخص کردن عروس برای پسران جوان و خواندن پیمان زن و شوهری آنها، هدیه هایی به عروس می دادند. بسیاری اعتقاد دارند که این هدیه ها منشا هدیه دادن حلقهء ازدواج هستند. انگشتر قسمتی از جهیزیه یا شیربهای عروس به شمار می آمده و در بین کادوها وجود داشت.

جهت مطالعه (نکات مهم خرید انگشتر طلا مناسب) اینجا کلیک کنید.

طبق نظریه برخی مورخین تبادل حلقهء نامزدی از مصر باستان و مربوط به ۴۸۰۰ سال پیش است. طبق اسناد، مصریان باستان نزدیک به ۵ هزار سال قبل، در جشن ازدواج خود از حلقه استفاده می کردند. حتی قبل از رواج سکه، مصریان باستان، فلزی شبیه به سکه را سوراخ کی کردند و مانند یک انگشتر آن را در انگشتان قرار می دادند. جالب است بدانید در آن زمان تنها زنان حلقه نامزدی در دست می کردند.

داستان دیگری وجود دارد که انسان های اولیه ریسمانی بافته شده از علف، نی یا چرم را بر دست و پای زن خود می بستند تا فرار نکنند و زمانی که مطمئن شدند آن دختر با او می ماند پاها را باز می کردند و فقط ریسمان دور دستها را باقی می گذاشتند و پس از اطمینان به تعهد و ماندگاری نامزد خود ریسمان را به دور انگشت او می بستند.

خرید حلقه نامزدی

استفاده مردان از حلقه نامزدی

تا میانه قرن ۱۹ بیشتر خانم ها بودند كه حلقه در دست می كردند. این کار شاید یادآور روزهایی بود كه زنان جزیی از املاك و دارایی های مردها بودند.

بعد از جنگ جهانی دوم، بسیاری از آقایون با جدایی های طولانی مدت از خانم های خود مواجه شدند. از آن زمان آنها نیز شروع به استفاده از حلقه به عنوان نشانه ای از تاهل خود كردند و آنچه موجب می شود همواره به یاد همسران خود باشند.

حلقه نامزدی

تاریخچه حلقه نامزدی در ایران

حلقه در ایران از زمان ایران باستان و هخامنشیان وجود داشته است و بر طبق تحقیقات همسر پادشاه ایلام حلقه به دست می کرد. خانواده و زندگی زناشویی در زمان ایران باستان امری مقدس بود و زنان ارزش بالایی داشتند. از آن زمان تا کنون حلقه نامزدی نشانه ای از وفاداری و تعهد است.

در ایران از گذشته تا به امروز هر زوجی که یکدیگر را برای زندگی مشترک انتخاب می کنند، هدایایی به هم تقدیم می کردند و می کنند. همیشه حلقه ازدواج نمادی از عشق و وفاداری و استحکام ازدواج بوده است. حلقه ازدواج نشانی برای احساس با هم بودن و به هم پیوستن بوده و هست و به نظر ما خواهد بود. تمامی ازدواج ها در ایران، حتی اگر در پایین ترین سطح مالی باشند، حلقه نامزدی را میخرند و به هم هدیه می دهند.

تفاوت‌ بین حلقه و انگشتر

حلقه نامزدی از جنس طلاست تا ارزشمندی و ماندگاری عشق عروس و داماد به یکدیگر را نشان دهد و شکل آن حلقوی است. زیرا حلقه به دور خودش می‌چرخد و هرگز انتهایی نخواهد داشت و نماد این است که علاقه‌ی عروس و داماد به هم پایانی ندارد. بماند که حلقه های ازدواج در این روزها مدل های جدید پیدا کرده و از فرم اصلی خارج شده است.

خرید حلقه ازدواج

در انتخاب حلقه دقت کنید قبل از خریدن آن کمی فکر کنید. ببینید دقیقا چه حلقه‌ای با چه ویژگی‌هایی می‌خواهید تا بتوانید راحت‌تر انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که حلقه با انگشتر فرق دارد. انگشتر‌های بزرگ و پرنگین حلقه به شمار نمی‌آیند، حلقه معمولا ظریف است که گاهی بدون نگین و ساده است و گاهی روی آن یک ردیف نگین قرار دارد گاهی نیز می‌تواند یک نگین درشت روی آن کار شده باشد.

جنس و شکل حلقه نامزدی

  1. در دوره های قبل از حلقه ازدواج از جنس آهن و برنج و مس وجود داشت و استفاده می شد که نماد دوام و پایداری پیمان ازدواج و به نشانهء تعهد برای عروس فرستاده می شد.
  2. در یونان مدرن دو حلقه طلایی برای داماد و نقره برای عروس مورد استفاده قرار می گیرد و به نشانهء یگانگی و برابری مبادله می شود. طلا بودن حلقه مردان نشان دهندهء برتری موقعیت آن ها ست.
  3. ایتالیایی ها در قرن های ۱۵ و ۱۶ از حلقه های ازدواج نقره با مینای سیاه استفاده می کردند.
  4. در قرون وسطی اروپاییان قرون وسطی از حلقه های ازدواج الماس استفاده می کردند و قدرت آن را حافظ پیمان ازدواج می دانستند.
  5. دهقانان ایرلندی بدون حلقه ای از جنس طلا ازدواج را مشروع نمی دانستند.
  6. در ایسلند حلقه کم تر ضروری به نظر می رسید و هدایای نامزدی و ازدواج به صورت نقدی دریافت می شد. حلقه هایی که در این کشور وجود داشت حلقهء انگشت نام داشت و از استخوان، سنگ، کهربای سیاه، طلا و نقره ساخته می شد و گاهی آنقدر پهن بود که دست از آن عبور نمی کرد. داماد چهار انگشت و کف دست خود را در مراسم نامزدی از این حلقه عبور می داد و دست عروس را خود می گرفت.
  7. برای ساخت حلقه ها معمولا از سه نوع فلز ( اعم از طلای زرد و طلای سفید و پلاتین ) استفاده می شود. طلای زرد ۱۴ و ۱۸ عیار از گذشته ها سنتی ترین فلز برای ساخت حلقه ها به شمار می رود.
  8. در کلیسای انگلستان حلقه برای ازدواج ضروری بود، اما جنس و سایز آن اهمیتی نداشت.
  9. در دوره های قبل شکل حلقه ازدواج ساده نبوده و اشکال مختلفی مانند کلید برای نشان دادن اقتدار خانگی زن روی آن حک می شد.

خرید آنلاین انگشتر

چرا حلقه ازدواج را در دست چپ می اندازند؟

بر اساس این اعتقاد قدیمی حلقه را در دست چپ و در انگشت چهارم می اندازند که رگ این انگشت به طور مستقیم به قلب می رسد.رومی ها اولین افرادی بودند که حلقه را در انگشت چهارم دست چپ می انداختند و بر این باور بودند که این رگ عشق دارد ، رگی که به قلب منتهی می شود.

انگشت اول (شست) به نام پدر، انگشت دوم به نام پسر و انگشت سوم به نام روح القدس نام گذاری شده است بنابراین داماد پس از نام بردن این سه انگشت حلقه را به دست عروس می اندازد.

دلیل دیگر انداختن حلقه بر انگشت چهارم دست چپ به این علت است که حلقه باید در انگشت و دستی قرار بگیرد که کمتر از دیگر انگشتان استفاده و کمتر دچار صدمه و آسیب می شود.

در برخی کشورها حلقه را در انگشتان دیگر می اندازند

  • انگلو نورمان ها حلقه را در دست راست می انداختند اما بعدها به دست چپ تغییر کرد.
  • برخی زنان کشورهای اروپای قاره ای حلقه نامزدی خود را در دست راست می انداختند اما در نظام های سلطنتی این منطقه اشراف زاده ها حلقه را در دست چپ می انداختند.
  • در اسکاندیناوی نیز برخی از زنان از سه حلقه یکی برای نامزدی، یکی برای ازدواج و دیگری برای مادری استفاده می کردند.
  • در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین، زن و مرد از حلقه های یکسان نقره استفاده می کنند.
  • در برزیل، قبل از عروسی و در دوران نامزدی مرد و زن حلقه را بر دست راستشان و بعد از ازدواج حلقه را بر دست چپشان می اندازند.
  • برخی از حلقه های عروسی زنان در دو قسمت جداگانه دارند که یک قسمت را به عنوان انگشتر نامزدی به دست می اندازند و قسمت دیگر را در مراسم عروسی به دست کرده و دو حلقه مانند یک حلقه به نظر می رسند.

اکسسوری طلا مینیمال

خرید حلقه ازدواج

هر زمان قصد خرید این کالای مهم و ارزشمند را داشتید حتما از متخصصین مشورت بگیرید. فروشگاه آنلاین طلا اورو هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری برای خرید حلقه نامزدی و انواع جواهرات عروسی مشاوره رایگان می دهد. شما می توانید قبل از خرید آنلاین و آفلاین طلای خود با بررسی کامل و دانستن نکات کاربردی، انتخاب شیک و با امنیت خاطر داشته باشید.

خرید آنلاین حلقه نامزدی از اورو

فروشگاه آنلاین طلا و جواهر اورو شیک ترین و به روز ترین محصولات را برای شما عزیزان آماده کرده است. شما می توانید با انتخاب محصولات این فروشگاه خریدی راحت و جذاب را  تجربه کنید. یکی از بهترین ویژگی های این فروشگاه، سفارشی سازی محصولات است؛ اگر طرحی خاص مد نظر شما بود این مجموعه بالاترین کیفیت آن را ساخته و در کمترین زمان تحویل می دهد.

مطالعه بیشتر:تشخیص تقلبی و اصل بودن الماس

2 دیدگاه در “فلسفه و تاریخچه حلقه نامزدی

  1. amir گفت:

    با این وضعیق قیمت، کی میتونه ازدواج کنه؟ من اگر هم بتونم به حلقه بدل میگیرم نه انگشتر طلا

    1. ما هم امیدواریم وضعبت اقتصادی بهتر بشه. با توجه به شرایط مالی جامعه طرح های فروشگاه اورو به سمت وزن های کمتر رفته و سعی می کنیم متناسب با تقاضای شما عزیزان انگشتر طلا، دستبند طلا و گوشواره و … رو تولید کنیم. باز هم اگر پیشنهادی برای ما دارید استقبال می کنیم. حتما از محصولات انگشتر طلا ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *