نماد سایت گالری طلا اورو | Oro Gold Gallery

روش تشخیص ۶ سنگ‌ قیمتی اصل از تقلبی

سنگ‌ قیمتی اصل

روش تشخیص ۶ سنگ‌ قیمتی اصل از تقلبی

زمانی که برای خرید سنگ‌ قیمتی اصل میروید باید بدانید هر سنگ ساختار خاص و طبیعی دارد. سنگ اصل جدای از زیبایی ظاهری که به طلا و جواهر می دهد، خواصی نیز دارد. این خواص باعث می شود که روح انسان هم از وجود آن سنگ بهره لازم را ببرد. هر زمانی اقدام به خرید طلا مانند انگشتر طلا، دستبند طلا، گردنبند طلا و… با ترکیب یک سنگ قیمتی مثل مروارید، الماس، اوپال و… کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید. حتی اگر خرید آنلاین طلا و جواهر نیز انجام می‌دهید به نکات زیر توجه کنید:

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه آنلاین طلا اورو شما را با روش تشخصی ۶ سنگ‌ قیمتی اصل از تقلبی آشنا خواهیم کرد.

سنگ‌ قیمتی اصل

سنگ های قیمتی مصنوعی!

گاهی اوقات سنگ‌های تقلبی، سنگ های قیمتی مصنوعی هستند. یعنی در آزمایشگاه به عنوان بدل سنگ اصلی ساخته شده اند که برای همین تشخیصشان سخت است. سنگ های مصنوعی دقیقا مطابق نمونه اصلی ساخته شده اند. بعضی از سنگ های غیر اصل کاملا مشخص هستند که تقلبی هستند. بدل ها جنس پلاستیک هستند و متوجه میشوید که سنگ نیستند. در واقع نمونه های مصنوعی هستند که ممکن است شما را فریب دهند.

وزن سنگ‌ قیمتی اصل

سنگ های بدل بیشتر از سنگ های اصلی میدرخشند. چون سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا میکنند. یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع اینکه سنگ اصل است یا نه این است که وزن آن را بررسی کنید. سنگ مصنوعی چگالی بیشتری نسبت به سنگ اصلی دارند پس سنگین تر هستند. برای بررسی کافی ست که سنگ را در دست بگیرید.

قیمت سنگ روشی برای تشخیص

سنگ های بدل و مصنوعی در محیط آزمایش گاه ساخته می شوند و ارزش کمی دارند. طبیعی است که قیمت کمتری نسبت به نوع اصلی آن داشته باشند. سنگ های اصل در معادن و چون نایاب و محدود هستند قیمت بیشتری باید داشته باشند. پس اگر در خرید آنلاین طلای خود یا حتی خرید حضوری قیمت سنگ به ارزش واقعی آن نمی خورد؛ به اصل بودن آن شک کنید.

سنگ مروارید اصل

شاید روش های قدیمی بررسی و تشخیص سنگ مروارید اصل از تقلبی را شنیده باشید. به طور مثال مروارید را روی زبان قرار دهید و آن را به پشت دندان بخراشید! شاید ساده به نظر برسد اما درست است.

سنگ مروارید اصل حس ماسه و شن مانند ایجاد میکنند چون در واقع از همین جنس هستند. ولی نمونه های تقلبی نرم تر هستند. اگر نمیخواهید آن را در دهان خود قرار دهید ناخن دست خود را روی سطح مروارید بکشید باید همان احساس را تجربه کنید. به دنبال سطح زبر و سخت بگردید به این صورت میتوانید تشخیص دهید اصل است یا تقلبی.

راه دوم توجه به دمای سنگ مروارید است قبل از تست دمای آن، دقت کنید که دست شخص دیگری نباشد. سنگ را در دست بگیرید و ببینید چه حسی روی پوست شما ایجاد میکند. سنگ مروارید اصل باید برای چند ثانیه از پوست شما خنک تر باشد تا زمانی که به دمای بدن شما برسد و مقداری گرم شود.

سنگ الماس اصل

روش های مختلفی برای تشخیص سنگ الماس اصل از تقلبی وجود دارد. راه اصلی این است که ببینید میتواند شیشه را ببرد یا نه. یک سنگ الماس واقعی به سادگی میتواند شیشه را ببرد ولی نمونه تقلبی نمیتواند.

دهان خود را روی سنگ قرار دهید و نفس گرم خود را به آن بدمید(اصطلاحا ها کنید). اگر بخار روی آن سریع از بین رفت معلوم میشود الماس اصل است. سنگ الماس اصل میتواند گرمای نفس شما را سریع از بین ببرد ولی یک الماس بدل میتواند این بخار را چندین ثانیه نگه دارد.

در مقاله ای مجزا به بررسی راه های مختلف تشخصی تقلبی و اصل بودن سنگ الماس پرداخته ایم.

برای مطالعه مقاله سنگ الماس اصل اینجا کلیک کنید.

یاقوت سرخ اصل

یکی دیگر از سنگ های قیمتی یاقوت است که روش های زیادی برای تشخیص اصل بودن یاقوت وجود دارد. یک یاز راه ها توجه به رنگ سنگ است. یاقوت باید قرمز روشن باشد. یاقوت های تقلبی تیره تر هستند. اگر سنگ مورد نظر تیره است فورا نتیجه نگیرید که بدل ست ممکن است اصل باشد ولی یاقوت نباشد لعل هم نوعی سنگ قیمتی ست که شبیه به یاقوت است ولی به جای رنگ  قرمز روشن کمی تیره تر هستند.

راه بعدی این است که سنگ را بین دو انگشت بگیرید بعد با ناخن یا سکه روی آن بکشید. اگر خش برداشت احتمالا تقلبی ست. یاقوت ها به سخت و مقاوم بودنشان معروف هستند بنابراین نباید خش بردارند. در خرید طلا به بررسی سنگ‌ قیمتی اصل آن حتما بپردازید.

یاقوت کبود اصل

در واقع یاقوت کبود از نظر سختی بعد از سنگ الماس قرار میگیرد. و به راحتی میتوان همان نوع تست هایی را که روی یاقوت سرخ انجام دادید، پیاده کنید

از نظر رنگ، یاقوت کبود واقعی آبی تیره است و وقتی آن را زیر نور حرکت میدهید نباید نور دیگری منعکس کند و دقیقا باید همان نور اصلی را منعکس کند.یاقوت های کبود تقلبی معمولا از نمونه اصلی روشن تر و درخشان تر هستند.

سنگ‌ قیمتی اصل

همچنین میتوانید روی سطح سنگ به دنبال خراشیدگی ها بگردید چون این سنگ بسیار محکم است نباید خراشیدگی داشته باشد اگر روی آن حفره یا خراش بود احتمالا تقلبی ست. در بررسی سنگ‌ قیمتی اصل به این نکات توجه ویژه کنید.

یک راه دیگر که میتوانید یاقوت کبود اصل از تقلبی را تشخیص دهید این است که دنبال نواقص روی سطح ان بگردید، این مورد با خراشیدگی فرق دارد.یاقوت کبود واقعی نباید کاملا بی عیب و نقص باشد باید معایبی هم داشته باشد چون در طبیعت ساخته شده است.اگر هیچ تقصی مشاهده نکردید احتمال دارد سنگ تقلبی باشد.

زمرد سبز اصل

میتوان گفت تشخیص اصل بودن یا نبودن زمرد کمی سخت است.روی سطح این سنگ در صورت اصل بودن میتوان عیوب و نواقصی مشاهده کرد بنابراین روی آن به دنبال سطوح ناهموار، حفره ، خراشیدگی بگردید.

رنگ هم میتواند به شما کمک کند. بیشتر افراد فکر میکنند بهترین زمردها از معادن کلمبیا استخراج میشود.

انگشتر طلا سنگ زمرد

زمردهای با ارزش زیادی در بازار وجود دارد اما در معادن دیگری یافت میشود مانند زامبیا، برزیل و افغانستان. دانستن این نکته ضروری ست که زمردهایی که از کلمبیا می آید، رنگ سبز آن با سایر زمردهای سبز متفاوت است.

سنگ های کلمبیا رنگ سبز- آبی دارند و هاله ای سبز مایل به زرد دارند و رنگ آن کاملا با زمردهای تقلبی که رنگی کاملا سبز دارند، متفاوت است.اگر زمرد موردنظر سبز روشن بود، احتمالا تقلبی ست.

سنگ‌ قیمتی اصل آمتیس

یکی دیگر از سنگ های محبوب، آمتیس است. معمولا این سنگ ها تقلبی نیستند چون قیمت بالایی ندارند با این حال ممکن است نمونه های تقلبی هم در بازار موجود باشد و اگر میخواهید این سنگ را خریداری کنید باید بتوانید نمونه اصل از تقلبی را تشخیص دهید. مثل مروارید، با در دست گرفتن آمتیس میتوانید بگویید سنگ اصل هست یا خیر.

انگشتر طلا سنگ آمیتس

یک راه دیگر این است که سعی کنید با سنگ روی شیشه خط بیندازید اگر خش افتاد سنگ واقعی ست. اگر بخواهید با آمتیس روی شیشه خط بیندازید یک رد سفید به جا میماند. در تصویر انگشتر طلا باسنگ آمیتس اصل گالری اورو را میبینید.

سنگ‌ قیمتی اصل jade

این سنگ مثل بقیه سنگ هایی که نام برده شد، قیمتی نیست. در ازمایشگاه ها هم ساخته میشوند و سنگهای زیبایی هم هستند. این سنگ در رنگهای مختلف سبز،سفید،نارنجی هستند و به نظر سنگ ارزشمندی می آید.

سنگ‌ قیمتی اصل

یک راه سریع برای تشخیص اصل بودن آن این است که ببینید سنگ متعلق به کدام کشور است. دو نوع سنگ jade واقعی وجود دارد .یک مدل Jadeite است که متعلق به میانمار است.نوع دیگر nephrite است که در کلمبیا یافت میشود.نمونه های کوچتر در تایوان، استرالیا و امریکا هم ساخته میشود.

روش دیگر تست استحکام سنگ است مثل بقیه سنگ ها. jade بسیار محکم است و باید بتواند روی سطح شیشه و فلز مثل الماس خط بیاندازد. اگر نتوانست خط بیاندازد و به جای خود سنگ خش برداشت، شک نکنید که بدل است.

سنگ‌ قیمتی اصل

خرید آنلاین طلا و جواهر با سنگ‌ قیمتی اصل

یادتان باشد در خرید اینترنتی خود حتما درزمان تحویل محصول، روش ها را تست کنید. گاهی پیش می آید که برخی فروشگاه ها محصول را جا به جا برای مشتریان ارسال می کنند و نوع سنگ را از اصل به بدل تغییر می دهند. حتما در زمان خرید نوع سنگ درخواستی خود را ذکر کنید تا مشکلی پیش نیاید.

با به شما فروشگاه آنلاین طلا و جواهر اورو را پیشنهاد می کنیم تا خرید طلا آسان و ایمنی داشته باشید.

جهت مطالعه انواع سنگ های طلا و جواهر اینجا کلیک کنید.

گالری آنلاین طلا و جواهر اورو

 

خروج از نسخه موبایل