طلا و جواهر

راه ساده از بین بردن خط و خش روی طلا

خط و خش روی طلا

با چه روش‌هایی می‌توان خط و خش طلا را از بین برد؟ طلا جزء فلزات نرم و باارزشی محسوب می‌شود که خط‌وخش‌دارشدن آن افراد را نگران می‌کند. حتی برخی به‌دلیل ایجاد خط‌وخش‌هایی که زیبایی طلا را گرفته، دیگر از جواهرات‌شان استفاده نمی‌کنند.

راهکارهایی خانگی و حرفه‌ای برای ازبین‌بردن خط‌وخش وجود دارد که اگر به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که نه‌تنها هیچ آسیبی به جواهرات‌تان وارد نمی‌شود، بلکه همانند روز اول باعث تمیزشدن و نوشدن آن‌ها خواهد شد.

اصلا خط و خش طلا به چه دلیلی ایجاد می شود؟

اولین و مهم‌ترین دلیل این اتفاق، به کیفیت طلا بستگی دارد. هرچقدر کیفیت پایین‌تر باشد، طلا با کوچک‌ترین آسیبی دچار خط‌وخش خواهد شد. ازطرف‌دیگر، بالابودن عیار طلا که به‌منزله خالص‌بودن بیشتر آن است، استحکام طلا را پایین می‌آورد و این، دلیلی بر شکل‌گیری آسان جای رد خراشیدگی روی طلاست.

سومین دلیل ایجاد خط‌وخش به نگهداری اشتباه از طلا باز می‌گردد. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که مدت زیادی از طلایتان استفاده نکرده‌اید و زمانی که به‌سراغش می‌روید، خط‌وخش‌های زیادی را روی آن می‌بینید. توجه کنید که چگونگی نگهداری از طلا خیلی مهم است. شما باید جواهرات‌تان را تک به تک در دستمال بپیچید و در جعبه نگهداری کنید تا با یکدیگر برخوردی نداشته باشند.

۲ روش خانگی برای از بین بردن خط و خش طلا

اگر خودتان قصد دارید در خانه اقدام به پاک‌سازی خراشیدگی‌های طلا کنید، به ابزار حرفه‌ای و خاصی نیاز ندارید. با ۲ روش زیر، می‌توانید پولیش طلا را به نحو احسن انجام دهید.

  • ازبین‌بردن خط‌وخش طلا با آب‌جوش
  • ازبین‌بردن خط‌وخش طلا با دستمال پولیش

از بین بردن خط و خش طلا با آب جوش

خط و خش طلا با آب جوش

اول از همه بگوییم که این کار فقط برای طلا مناسب است! هرگز از آب‌جوش برای پولیش‌کردن نقره و سنگ‌های زینتی استفاده نکنید چون دمای بالای آب موجب ترک‌برداشتن آن‌ها می‌شود.

یک قابلمه استیل یا مسی را نصفه از آب کنید و آن را روی شعله کم قرار دهید. مقدار کمی مایع ظرف‌شویی درون قابلمه بریزید و هم بزنید. سپس قطعه جواهرات خود را به‌شکلی که برخوردی با یکدیگر نداشته باشند، در کف قابلمه بچینید.

صبر کنید تا آب به جوش بیاید و قل بزند. این عمل، چربی و مواد اضافی روی طلا را می‌زداید. بعداز این فرایند، مجددا طلا را زیر آب‌جوش بگیرید تا مواد اضافی باقی‌مانده به‌طور کامل از سطح طلا از بین بروند.

از بین بردن خط و خش طلا با پولیش

استفاده از پارچه‌های مخصوص جلادادن طلا که در فروشگاه‌های مربوط به وسایل طلاسازی وجود دارد، یکی دیگر از راحت‌ترین روش‌های خانگی برای ازبین‌بردن خراشیدگی‌های طلاست. البته بهتر است بدانید که این پارچه‌ها برای برطرف‌کردن خراش‌های کم‌عمق و سطحی کاربرد دارند.

قبل استفاده از پارچه پولیش طلا، قطعه جواهر خود را کاملا تمیز کنید. ابتدا دستمالی را درون محلول آب و صابون نم‌دار، و سپس طلای خود را با آن پاک‌سازی کنید. جواهرات را با پارچه پولیش طلا جلا ببخشید و برق بیندازید. مراقب باشید که پارچه را روی نگین‌ها و سنگ‌های زیورآلات نکشید؛ چراکه باعث آسیب‌دیدن آن‌ها می‌شود.

پاک کردن خط و خش طلا با کمک متخصصان تعمیرات طلا

پاک کردن خط و خش طلا

زمانی که عمق خط‌وخش طلا زیاد باشد، راهکارهای خانگی دیگر پاسخ‌گو نیستند. برای رفع این مشکل بهتر است به کارگاه‌های طلاسازی و افراد حرفه‌ای مراجعه کنید. آن‌ها ابزارهای مخصوصی برای جلابخشی به طلا دارند که قطعا موثرتر از آب‌جوش و پارچه پولیش خواهد بود.

تعمیرکاران مراکز طلاسازی، قطعه جواهر را در دستگاه چرخانی که فرچه‌ای نمدی دارد قرار می‌دهند. در این مرحله یک لایه نازک از سطح طلا برداشته می‌شود تا خراشیدگی‌ها از بین بروند. به همین دلیل، ممکن است وزن جواهر شما کمی کاهش یابد. بعداز این مرحله هم نوبت به آبکاری می‌رسد تا طلا مانند روز اول سالم و درخشان شود. اگر نیاز به از بین بردن خط و خش طلا یا تعمیر طلا داشتید می توانید به گالری طلا اورو بیایید.

هر چند وقت یک بار می توانیم خط و خش طلا را پولیش کنیم؟

اینکه پولیش طلا هر چند وقت یک بار انجام شود، بستگی به این دارد که از کدام روش استفاده می‌کنید. اگر هدف شما پارچه‌های مخصوص پولیش است، بهتر است هر ۲ ماه یک بار یا ۳ ماه یک بار از این روش استفاده کنید. اما پاک‌سازی حرفه‌ای به کمک متخصصان باید حداقل هر ۶ ماه یک بار انجام شود. اگر هم طلایتان خط‌وخشی ندارد، چه بهتر که این کار را هر ۲ سال یا ۳ سال یک بار انجام دهید.

جمع‌بندی

خط و خش طلا، مشکلی است که گاهی اوقات طرفداران طلا را به‌شدت نگران می‌کند. طلا فلز نرمی است و به همین علت، هنگام تماس با وسایل و اجسام سخت، احتمال دارد دچار خط‌وخش شود. اگر به توصیه‌های مبنی‌بر جلوگیری از ایجاد خراشیدگی پایبند باشید، این مشکل جای نگرانی ندارد.

در وهله دوم، باید یاد بگیرید که چگونه می‌توان خط‌وخش‌های طلا را با روش‌های ارزان و آسان خانگی از بین برد. همچنین بهتر است بدانید که در چه زمانی باید از متخصصان این کار برای یک پولیش حرفه‌ای کمک گرفت. اگر طلای شما خط‌وخش عمیقی ندارد، بهتر است از پولیش حرفه‌ای صرف‌نظر کنید تا هربار از وزن جواهرتان کاسته نشود.

1 دیدگاه در “راه ساده از بین بردن خط و خش روی طلا

  1. هانیه گفت:

    یه انگشتر طلا دارم هر کار میکنم تمیز نمیشه پر از خط و خشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *