طلا و جواهر

انواع سکه طلا در بازار ایران

سکه طلا در بازار

خرید سکه طلا در حال حاضر یکی از بهترین راه‌‌ها برای انباشت سرمایه است و افرادی که می‌خواهند پس‌انداز داشته باشند خرید دلار و یا خرید سکه طلا را در اولویت قرار می‌دهند. اما بسیاری از افراد در زمان خرید سکه ممکن است با چالش مواجه شوند؛ به‌خصوص کسانی که به تازگی می‌خواهند از این روش سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

این پرسش که در ایران چند نوع سکه وجود دارد و ارزش خرید کدام یک بیشتر است، از سوالات پرتکراری است که احتمالا در زمان خرید از فروشندگان داشته باشید. در ادامه این نوشتار به این سوالات پاسخ خواهیم داد:

انواع سکه طلا در بازار

قطعا در زمان خرید سکه طلا با دو نوع سکه طرح قدیم و طرح جدید مواجه خواهید شد. سکه طلای طرح قدیم از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده است به همین علت به نام سکه طرح قدیم معروف است. شکل ظاهری این نوع سکه با مدل جدید آن تفاوت‌هایی دارد.

در سکه طرح قدیم شاهد طراحی نام حضرت علی‌ علیه‌السلام با خط تزئینی هستیم که داخل یک شش ضلعی نقش بسته است  و زیر آن نام بانک ملی نیز به چشم می‌خورد. روی دیگر این سکه نیز نقش بارگاه امام رضا طراحی شده است.

اما سکه طرح جدید از سال ۱۳۷۰ تا به امروز ضرب شده است. سکه طرح جدید را با نام سکه امامی نیز خواهید دید. لازم به ذکر است که ضرب این سکه تا سال ۱۳۸۶ ادامه داشته و پس از آن بانک مرکزی سکه جدید دیگری ضرب نکرده است. طراحی این سکه در یک طرف نقش تصویر امام خمینی و در طرف دیگر بارگاه امام رضا است.

در این میان ممکن است بپرسید سکه پارسیان در دسته‌بندی سکه قرار نمی‌گیرد؟ پاسخ منفی است؛ در واقع سکه پارسیان جز سکه‌های رایج کشور نیست. این سکه‌ها نوعی طلا هستند که به شکل سکه طراحی شده‌اند. خرید سکه پارسیان معمولا با هدف هدیه دادن انجام می‌شود. شما می‌توانید این سکه‌ها را در قیمت‌های مختلف تهیه کنید.

جهت مطالعه مقاله: جدیدترین مدل دستبند چرم طلا مردانه اینجا کلیک کنید.

انواع سکه طلا در بازار از نظر وزن و قیمت

قطعا می‌دانید که سکه‌ها را بر اساس وزن و قیمت به چند دسته تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  • سکه تمام بهار آزادی
  • سکه نیم بهار آزادی
  • ربع بهار آزادی
  • دو و نیم بهار آزادی
  • پنج بهار آزادی

احتمالا نام دو نوع سکه آخر را کمتر شنیده باشید، چراکه این سکه‌ها به تعداد بسیار کم و تنها به صورت موردی ضرب می‌شوند.

سکه طلا در بازار

آیا سال ضرب سکه در قیمت آن تاثیرگذار است؟

همانطور که اشاره شد سکه بهار آزادی با طرح جدید یا امامی از سال ۱۳۷۰ آغاز شده است و آخرین سال ضرب سکه ۱۳۸۶ است. برخی از خریداران در مواجه با این نوع سکه‌ها سوال می‌پرسند که چرا سکه‌ای که در سال ۱۳۸۷ ضرب شده است، سال مندرج روی آن ۱۳۸۶ است؟ آیا این دو سکه در میزان طلا به کار رفته یا وزن با یکدیگر تفاوتی دارند؟

آنچه بانک مرکزی در این خصوص اعلام کرده است این است که آخرین سال ضرب سکه یعنی سال ۱۳۸۵ است و تمام سکه‌هایی که در سال‌‌های بعد تولید شدند با آخرین طراحی روانه باز شده‌اند. در واقع آنچه باعث شده که سال مندرج ضرب روی سکه امامی بعد از سال ۱۳۸۶ تغییر نکند، به گفته بانک مرکزی اختلاف قیمت سکه‌ها به دلیل سال درجه شده روی آن‌ها است و در نتیجه عرضه و تقاضا آن‌ها نیز متاثر از این موضوع است؛ به طوری که سکه با سال ضرب بیشتر دارای طرفداران بیشتری نیز است. از این رو حباب بیشتری از نظر قیمت متوجه این نوع سکه خواهد شد. این روند باعث شده است که اکثر افراد برای پرداخت مهریه از سکه ضرب پایین استفاده کنند.

از این جهت بعد از سال ۱۳۸۶ سال جدیدی برای ضرب سکه‌ها در نظر گرفته نشد تا این اختلاف قیمت به پایین‌ترین حد خود برسد.

مشخصات انواع سکه بهار آزادی

گفتنی است که عیار انواع سکه در ایران ۱۸ است و به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • ربع سکه: وزن ۲.۰۳۳ گرم – وزن طلای خالص ۱.۸۳۰ – قطر ۱۶ میلیمتر
  • نیم سکه: وزن ۴.۰۶۶ گرم – وزن طلای خالص ۳.۶۶۱ – قطر ۱۹ میلیمتر
  • تمام سکه: وزن ۸.۱۳۵ گرم – وزن طلای خالص ۷.۳۲۲ – قطر ۲۲ میلیمتر

برای خرید سکه طلا باید به کجا مراجعه کرد؟

فرقی نمی‌کند که قصد خرید نیم سکه طلا در بازار داشته باشید یا تمام سکه، سکه طلا را می‌توان از طلا فروشی‌ها و یا صرافی‌ها تهیه کرد. در خرید سکه طلا باید توجه داشته باشید که فروشنده جواز اتحادیه را داشته باشد. بعد از اطمینان از این مورد باید سکه‌ای را خریداری کنید که دارای هولوگرام بوده و وکیوم باشد. حتما در زمان خرید برند فروشگاه و نوشته روی وکیوم را چک کنید تا با یکدیگر مطابقت داشته باشند. در نهایت به سال ضرب سکه توجه کنید و از خرید سکه‌‌های طلا با سال ضرب کمتر از سال ۱۳۸۶ خودداری کنید، چراکه در در زمان خرید و فروش قیمت کمتری خواهند داشت.

برای خرید سکه می‌توانید با مجموعه اورو تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “انواع سکه طلا در بازار ایران

  1. هانیه گفت:

    انواع سکه در بازار طلا امروزی خیلی بیشتر از این حرفاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *