طلا و جواهر

محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری

محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری

قیمت خرید طلا از مشتری و روش محاسبه قیمت آن هنگام فروش به چه صورت است؟

در این مقاله صرفا راجع‌به طلای ساخته‌شده‌ای که قصد فروشش را دارید صحبت می‌کنیم. به این طلا شکسته یا مستعمل هم گفته می‌شود. پولی که بابت خرید طلای شما می‌پردازند، فقط پول طلای خام است؛ آن هم با عیاری کمتر. یعنی اجرت ساخت، سود طلافروش و مالیاتی که روز اول برای خرید طلا پرداخته بودید، به شما باز نخواهد گشت.

چرا قیمت خرید طلا از مشتری با قیمت خرید طلای نو متفاوت است؟

دلایل زیادی برای فروش طلای دست‌دوم وجود دارد. ممکن است بخواهید طلای خود را با طلای بهتری تعویض کنید یا به پول نقد احتیاج داشته باشید. حتما متوجه شده‌اید که محاسبات طلافروشان در زمان خرید و فروش تفاوت‌های زیادی با هم دارد. ناآگاهی از نکات و قوانین محاسباتی می‌تواند در حساب‌کتاب شما مشکلاتی را ایجاد کند و پولی که در نهایت به‌دست می‌آورید، کمتر از حد انتظارتان باشد.

زمانی که شما خریدار هستید، به‌جز قیمت طلا هزینه‌هایی مانند سود، اجرت ساخت و مالیات از شما دریافت می‌شود و پولی که پرداخت می‌کنید، از ارزش طلای خریداری‌شده بیشتر است. اما زمانی که طلا از مشتری خریداری می‌شود، این هزینه‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.

در واقع یکی از مشکلات قانونی که درزمینه خرید و فروش طلای دست‌دوم وجود دارد، این است که برخی طلافروشان متخلف، طلایی را که به نرخ دست‌دوم از شما می‌خرند، دوباره به‌عنوان طلای نو به دیگران می‌فروشند و سود و مالیات دریافت می‌کنند. به همین دلیل فروش طلای دست‌دوم توسط طلافروشان در خیلی از مناطق ممنوع شده است.

قیمت خرید طلا

اموراتی که در محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری تاثیرگذار هستند

هزینه خرید طلا از مشتری دقیقا قیمت وزن طلای مورد نظر است. اما نه به آن شکلی که به طلافروش تحویل می‌دهید. قبل‌از محاسبه وزن فرایندهایی روی آن صورت می‌گیرد که هدف از انجام آن‌ها سود بیشتر خریدار از این معامله است. در ادامه این فرایندها را می‌خوانید.

کسر قیمت نگین از طلا

همان‌طور که در زمان خرید طلا وزن نگین‌ها از قیمت نهایی کم می‌شود، در زمان فروش هم این کار انجام خواهد شد. بدین صورت که تک‌تک نگین‌ها را از طلا جدا می‌کنند. اگر نگین اتمی باشد، ارزشی ندارد ولی اگر برلیان باشد، به‌صورت جداگانه توزین، و قیمت آن محاسبه می‌شود.

درهرصورت وزن طلا به‌صورت خالص محاسبه می‌شود. شاید با خود بگویید که دراین‌بین ضرری متحمل نشده‌اید چون در زمان خرید هم هزینه‌ای بابت نگین‌ها پرداخت نکرده‌اید و همان قیمت خرید دوباره به شما باز می‌گردد. اما این‌طور نیست.

هرچقدر که نگین‌های روی قطعه طلا بیشتر باشد، یعنی ظرافت و زحمت بیشتری برای ساخت آن کشیده شده است. به همین دلیل اجرتی که از شما دریافت می‌شود، بیشتر خواهد بود. بنابراین، توصیه می‌شود که اگر طلا را با هدف سرمایه‌گذاری می‌خرید، بهتر است بدون نگین آن را انتخاب کنید.

شکستن طلاهای توخالی

بعضی طلاهایی که به‌صورت لوله‌ای و حجم‌دار هستند، ممکن است در فضای خالی آن‌ها گردوخاک زیادی گیر افتاده باشد. این موضوع قطعا بر قیمت خرید طلا از مشتری تاثیرگذار است. از همین رو در زمان فروش این طلاها را با ضربه می‌شکنند تا مواد درونش خالی شود. پس اگر قصد اصلی شما سرمایه‌گذاری است، از خرید این‌گونه طلاها خودداری کنید.

تمیز کردن طلا قبل از وزن کشی

یکی دیگر از اقدامات موثر در قیمت فروش طلا، سوزاندن طلا به‌جهت پاک‌کردن چربی و گردوخاک ازروی آن است. طلا براثر برخورد با بدن و استفاده طولانی‌مدت جرم می‌گیرد. این جرم‌ها باعث افزایش وزن طلا می‌شوند. حال برای اینکه طلافروش ضرری نکند، قطعه جواهر را روی شعله می‌گیرند تا آلودگی‌های آن زدوده شود.

محاسبه قیمت خرید طلا

۲ حالت در محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری

فکر می‌کنید وزن طلای شما در قیمت درج‌شده روی تابلو ضرب می‌شود؟ آنچه که روی تابلوی طلافروشی نوشته شده، قیمت هر گرم طلای نو و ۱۸ عیار است. پس به‌نظر شما طلافروش از خرید طلای مستعمل شما چه چیزی گیرش می‌آید؟

جواب کاملا واضح است! یا طلای شما را ذوب می‌کند تا دوباره به چرخه تولید بازگردد. یا اینکه اگر طلایتان تمیز و سالم است، با تعمیر و آبکاری و جلادادن آن را در ویترین مغازه‌اش می‌گذارد.

حالت اول: طلای شکسته و غیر قابل استفاده

اگر قرار باشد طلای شما ذوب شود، طلافروش باید آن را به قیمتی از شما بخرد که خودش بتواند بفروشد. بنابراین، درصدی از قیمت تابلو کمتر می‌شود. تقریبا چیزی در حدود یک یا ۲درصد. اما در بازار طلا و به زبان طلافروشان، به‌جای اینکه بگویند یک درصد زیر قیمت می‌خریم، می‌گویند طلای شما را با عیار ۷۴۰ می‌خریم.

حالت دوم: طلای تمیز و سالم

اگر طلای شما شکسته و داغون نباشد، به‌طوری که بتوان با تعمیر و جلا آن را در ویترین قرار داد، باعث سودآوری بیشتر برای طلافروش خواهد شد. بنابراین، برای او می‌صرفد که طلای شما را با قیمت کمی بالاتر حتی به قیمت تابلو و طلای ۱۸ عیار بخرد.

چگونه می توانید طلای خود را با قیمت بیشتری بفروشید؟

روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توان قیمت خرید طلای دست‌دوم از مشتری را به حداکثر رساند. تعدادی از روش‌های موجود در این راستا را در ادامه به شما گفته‌ایم.

  • فروش طلا با فاصله‌ بسیار کوتاهی از زمان خریدش باعث خسارت مالی شما خواهد شد. برای اینکه قیمت خرید طلا به بیشترین مقدار خود برسد، باید اجازه دهید که یک دوره زمانی مشخص از زمان خرید بگذرد.
  • بهترین زمان را برای فروش طلا انتخاب کنید. به‌صورت هفتگی قیمت روز طلا را بررسی کنید تا بتوانید به یک نتیجه‌گیری کلی که آیا الان زمان خوبی برای فروش هست یا خیر، برسید.
  • در نگهداری از فاکتور طلاهای خود کوشا باشید. نداشتن فاکتور می‌تواند ضربه زیادی به ارزش طلا بزند.

با طلا فروشی آنلاین اورو، امنیت کامل را در خرید طلا تجربه کنید

اوروگالری یک مرکز فروش طلای خوب و معتبر است که گواهی‌نامه رسمی از مراجع گوناگونی همچون اتاق بازرگانی و صنف طلا و جواهر دارد. این مسئله کیفیت کار بالا و اعتبار این مرکز را نشان می‌دهد.

اگر قصد خرید طلای نو یا دست‌دوم دارید، اوروگالری آن‌قدر برای شما تنوع دارد که اصلا فکر رفتن به طلافروشی دیگری را نخواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه مجازی این مجموعه بزنید و تنوع را با چشم‌های خودتان نظاره‌گر باشید.

جمع‌بندی

چگونگی محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری سوال رایج خیلی از کاربرانی است که قصد فروش جواهرات خود را دارند اما در مورد چگونگی تعیین نرخ آن چیزی نمی‌دانند. در هنگام فروش، فقط هزینه طلای خالص به شما تعلق می‌گیرد. حتی اگر نگینی هم روی جواهرات شما وجود داشته باشد، قیمت آن کسر خواهد شد. در این میان، ممکن است فرایندهایی همچون شکستن طلا و جرم‌گیری در وزن طلا و در نهایت قیمت آن موثر عمل کنند.

برای شماهده آنلاین قیمت لحظه ای طلا می‌توانید اینجا کلیک کنید.

1 دیدگاه در “محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری

  1. ملینا گفت:

    جالب بود نمیدونستم قیمت طلا برای ما اینجوری حساب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *