نماد سایت گالری طلا اورو | Oro Gold Gallery

جلوگیری از سیاه شدن پوست توسط طلا

سیاه شدن پوست توسط طلا

آیا تا به حال به سیاه شدن پوست توسط طلا دقت کرده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید کیفیت نامناسب انگشتر باعث این مشکل شده است؟ این دلیل کاملا درستی نیست. در ادامه به بررسی علل این مشکل و چگونگی حل آن‌ می‌پردازیم.

علل سیاه شدن پوست توسط طلا 

بعضی مواقع، طلا می‌تواند باعث سیاه و یا سبز شدن پوست شود. البته این تغییر رنگ دائمی نیست و با شستشوی پوست، از بین می‌رود.

همانطور که در پست‌های قبل اشاره کردیم، از آنجا که طلای خالص فلزی نسبتاً نرم است، بیشتر جواهرسازان برای افزایش سختی و دوام، آن را با فلزات دیگر مانند نقره، مس و نیکل ترکیب می‌کنند. بیشتر جواهراتی که شما استفاده می‌کنید از طلای ۱۸ عیار ساخته شده اند، که ممکن است به دلیل وجود فلزات دیگر در آن‌ها باعث تغییر رنگ پوست شوند.

با این حال، برخی افراد با این که خالص ترین جواهرات طلا را دارند اما پس از استفاده متوجه تغییر رنگ پوستشان می‌شوند، علت این مسئله، سایر عوامل محیطی، شیمیایی و بیولوژیکی است. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم.

  1. تعریق: هنگام تعریق، اسیدهای چربی از بدن آزاد می‌شوند که می‌توانند با آلیاژ طلا‌ی مورد استفاده در جواهرات شما واکنش دهند و دچار تغییر رنگ شوند. طلا به خودی خود دچار خوردگی نمی شود، اما آلیاژهای اصلی آن، مثلا نقره یا مس ممکن است دچار این واکنش شوند و در شرایط مرطوب ترکیبات شیمیایی تیره‌ای ایجاد کنند.
  2. نمک و کلر: تماس زیورآلات با مواد خارجی مانند نمک یا کلر موجود در آب، بخصوص در آب استخر می‌تواند باعث از بین رفتن طلا و آلیاژهای آن شده و در نتیجه قسمتی از پوست زیر طلا سیاه شود.
  3. مواد شوینده و آرایشی: ذرات ساینده که اغلب در مواد شوینده و حتی آرایشی یافت می‌شوند، می‌توانند باعث تجزیه سریع‌تر فلزات بکار رفته در جواهرات شما و در نتیجه سیاه شدن پوست شوند.
  4. فقر آهن در خون شما: کم خونی و فقر آهن، یک عامل سیاه شدن پوست پس از استفاده از طلاست. یک باور رایج وجود دارد که می‌گوید اگر لکه‌های سیاهی روی بدن پس از استفاده از طلا ماند، ممکن است به خاطر کمبود آهن باشد. باید گفت که طی تحقیقات دانشمندان، این باور واقعیت دارد و در واقع کمبود آهن می‌تواند PH بدن شما را تغییر دهد. این مسئله باعث می‌شود خون شما از حالت عادی اسیدی‌تر شود و بدن شما با آلیاژ طلا واکنش نشان دهد.
  5. درماتیت تماسی: یکی دیگر از علل واکنش پوست به طلا، می‌تواند درماتیت تماسی باشد که به دلیل تماس پوست با نیکل و مس موجود در آلیاژ‌های طلا رخ می‌دهد. این مشکل معمولا به صورت تورم، خارش، قرمزی پوست است و بهبودی آن معمولا چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. برای حل این مشکل با جواهرات طلا، می‌توانید از نوعی استفاده کنید که در آن نیکل و مس بکار نرفته باشد.
سیاه شدن پوست با جواهر

 

مواد آرایشی، یک دشمن همیشگی برای جواهرات شما

یک اتحادیه بازرگانی ملی در شهر نیویورک، گفته است که بیش از ۹۹ درصد علل سیاه شدن پوست توسط طلا، ناشی از چیزی به غیر از کیفیت طلا است. به گفته این انجمن، لوازم آرایشی شایع‌ترین علت بروز این مشکل است.

این پدیده که به عنوان «درموگرافیسم سیاه» به معنی «نوشته‌های سیاه روی پوست» شناخته می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که مواد آرایشی حاوی ترکیبات شیمیایی سخت‌تر از فلزات جواهراتی هستند که با آنها تماس پیدا می‌کنند. متداول‌ترین این ترکیبات عبارت‌اند از اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم، اکسید فریک و کالامین.

اکسید روی یک رنگدانه اصلی سفید است که در پنکک صورت، کرم‌ها و رژ لب استفاده می‌شود. اخیراً دی اکسید تیتانیوم جایگزین آن شده است، که می‌تواند به همان اندازه بر روی جواهرات اثرگذار باشد. ذرات این مواد آرایشی وقتی روی پوست باقی بمانند، مانند کاغذ سمباده عمل می‌کنند و باعث ساییدگی جواهرات زیبای شما می‌شوند. این مواد در واقع فلزات نرم موجود در جواهرات شما از جمله طلا، نقره، پلاتین و نیکل را ساییده و رسوباتی را روی پوست باقی می‌گذارند.

این رسوبات سیاه به نظر می‌رسند زیرا ذرات بسیار کوچکی هستند و نمی توانند نور را منعکس کنند. البته می‌توانید آنها را با آب و صابون از بین ببرید.

تمیز کزدن پوست

سولفور موجود در عرق، یک عامل دیگر تیره شدن پوست توسط طلا

گاهی اوقات تغییر رنگ پوست به ویژه در زیر حلقه‌ها دیده می‌شود. در بعضی افراد، سولفور موجود در عرق باعث می‌شود که هنگام تماس با فلزات موجود در جواهرات، لکه ای به رنگ سبز بر روی پوست ایجاد شود. برای حل چنین مشکلی، این افراد باید حلقه را برداشته و از پودر جاذب برای از بین بردن رطوبت روی انگشتان خود استفاده کنند. البته باید دقت داشته باشید که پودر جاذب، فاقد اکسید روی باشد.

همچنین صابون، مواد شوینده، کرم‌های دست یا لوازم آرایشی می‌توانند در زیر حلقه‌ی شما جمع شده و باعث ایجاد نوعی احساس سوزش و قرمزی پوست شوند. برای جلوگیری از این مسئله، حلقه را قبل از استفاده از صابون یا مواد شوینده از انگشت خارج کرده و آن را تمیز کنید.

تاثیر نمک بر جواهرات

برخی از حلقه‌ها، به ویژه حلقه‌های حاوی آلیاژهای مس و نقره، در صورت وجود نمک کافی در محیط، لکه ای سیاه بر روی پوست ایجاد می‌کنند. قرار گرفتن دست در معرض آجیل‌های شور یا پاپ کورن می‌تواند باعث چنین خوردگی شود و در نتیجه رنگ پوست تغییر کند. برای جلوگیری از این مسئله، وقتی دست‌ها در معرض نمک قرار می‌گیرند، بهتر است که حلقه و زیورآلات را از دست خارج کنید.

توصیه برای جلوگیری از سیاه شدن

توصیه‌هایی برای جلوگیری از سیاه شدن پوست توسط طلا

 

گالری طلا اورو – فروش آنلاین طلا و جواهرات

خروج از نسخه موبایل