نماد سایت گالری طلا اورو | Oro Gold Gallery

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

توکن غیر مثلی یا NFT

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

این روزها همه دارند درباره ارزهای دیجیتال و توکن غیر مثلی یا NFT  و سودهای سرشارش صحبت می کنند. در این پست از اورو گالری، همه چیز را درباره توکن غیر مثلی(Non-Fungible Tokens) براتون توضیح میدیم:

توکن های مثلی و غیر مثلی چی هستند؟​

توکن های مثلی یا NFT ها، ارزهای دیجیتال خاصی هستند که از تکنولوژی بلاکچین برای وصل شدن به یک دارایی غیر قابل جایگزین استفاده می کنند؛ یعنی نمی‌توان آن ها را جزء جزء کرده و در جایگاه‌های مختلف به کار برد.
با اینکه توکن های غیر مثلی در صنایع مختلف کاربرد دارند، اما نام آنها بیشتر با آثار هنری، صنعت بازی و اشیا کلکسیونی گره خورده و به عنوان توکن خاص اتریوم (Ethereum) شناخته شده‌اند.

قابلیت تعویض چیست ؟​

قابلیت تعویض به معنی امکان تبدیل یک دارایی به دارایی‌های دیگر، بدون از دست دادن ارزش آن است.
به عنوان مثال، یک اسکناس ۱۰ دلاری با یک اسکناس ۱۰ دلاری دیگر ارزش یکسانی دارند. یعنی اگر شما از کسی ۱۰ دلار قرض بگیرید، نیازی نیست که دقیقاً همان اسکناس ۱۰ دلاری را به وی پس بدهید، زیرا همه اسکناس‌های ۱۰ دلاری ارزشی ثابت دارند.

در زمینه ارزهای دیجیتال هم چنین است. ارزش یک بیت کوین با بیت کوین دیگر برابر است. اما هنگامی که صحبت از توکن های NFT می شود، قانون بازی تغییر می کند. هر توکن غیر مثلی ارزشی متفاوت از توکن‌های غیرمثلی دیگر خواهد داشت. هر توکن NFT خصوصیات منحصر به خود را دارا می باشد. در دنیای واقعی هم می‌توان آنها را معادل سنگ‌های قیمتی خاص، کارهای هنری و سایر آیتم‌های لوکس کولکسیونرها دانست.

ویژگی توکن های غیر مثلی چیست ؟​

(کمیاب بودن) : با ارزش بودن توکن های NFT به خاطر کمیاب بودن آنهاست.

(غیر قابل تقسیم بودن): درست است که این توکن ها را از لحاظ خاص بودن به سنگ‌های قیمتی خاص تشبیه نمودیم، اما از لحاظ تقسیم پذیری قضیه متفاوت است؛ زیرا این توکن‌ها قابلیت تقسیم به بخش های کوچکتر و جزء جزء شدن را ندارند.

(منحصر به فرد بودن): این توکن ها جدول اطلاعات دائمی برای ثبت اطلاعات و ویژگی های منحصر به فرد هر توکن را دارند. این داده ها همان گواهی اصالت توکن می باشند.

(قابل انتقال بودن): برعکس توکن های قابل تعویض، توکن های NFT قابل خرید و فروش در بازارهای خاص هستند و ارزش این توکن‌ها به میزان منحصر به فرد بودنشان بستگی دارد.

(معتبر بودن): فناوری بلاکچین نیروی محرکه توکن های NFT می باشد. از آنجایی که جعل در یک لجر غیرمتمرکز ممکن نیست، پس شکی در اصل و واقعی بودن توکن وجود نخواهد داشت.

(محفوظ بودن حق و حقوق مالکیت): این گزینه هم به شکل مشابهی با فعالیت توکن های NFT در پلتفرم‌های غیرمتمرکز در ارتباط است و در نهایت باعث می‌شود که اطلاعات پس از قرار گرفتن در آنها قابل تغییر نباشد.

 

کاربرد توکن غیر مثلی یا NFT چیست ؟​

(دارایی‌های دیجیتال): به سرزمین غیرمتمرکز فکر کنید! اینجا کاربران می‌توانند برای خود زمین مجازی خرید نمایند.

(هویت): NFTها برای مقابله با سرقت هویت گزینه بسیار ایده آلی می‌باشند. مواردی که هویت دیجیتالی را شکل می دهند، شامل مدارک تحصیلی، سوابق پزشکی و حتی ظاهر افراد می باشند. علاوه بر این، هنرمندان فعال در عرصه دیجیتال نیز می‌توانند از توکن های NFT‌ برای حفظ حق مالکیت آثار هنری خود بهره گیری نمایند.

(کلکسیونی ها): NFT‌ها به خاطر ماهیت خود جذابیت زیادی برای کلکسیونرها داشته‌اند. و در حال حاضر بسیاری آنها به NFTها روی آورده‌اند.

 

پروژه های برتر توکن های NFT​

از آنجایی که فضای NFT دائما در حال رشد است، پروژه ها و محصولات مرتبط با آن هم به سرعت در حال پیشروی و توسعه هستند. در ادامه به صورت مختصر با چند پروژه و پلتفرم حوزه NFT آشنا خواهید شد:

 

فضای توکن های NFT هنوز بسیار نو است و در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. انتظار می‌رود که پروژه‌ها و پلتفرم‌های جدید توکن های NFT امسال رونمایی شوند. در حال حاضر هم اصطلاح NFT کم کم از فضای صنعت بازی فراتر رفته و در عرصه هنر، پروژه‌های دیفای، صدور بلیط، تشخیص هویت دیجیتالی و سایر موارد در حال گسترش می‌باشد.

خبر خوش

مجموعه گالری طلای اورو جهت افزایش امکانات برای شما مشتریان عزیز، در حال آماده سازی توکن های NFT برخی از محصولات خود می باشد تا همراهان همیشگی اورو گالری بتوانند هم در داخل ایران و هم خارج از کشور بتوانند از محصولات و طرح های مجموعه استفاده نمایند. توکن غیر مثلی یا NFT طرح های اورو گالری به زودی از طریق یکی از وب سایت های معتبر این بازار دیجیتال قابل خرید خواهد بود. ( عزیزانی که در ایران از توکن های مجموعه خرید انجام دهند، همان محصولی که توکن آن خریداری شده نیز برای آن ها ارسال خواهد شد).

شما می توانید جهت مطالعه مقاله ( ویژگی‌های یک دستبند طلای زیبا و جذاب ) اینجا را کلیک نمائید.

فروشگاه آنلاین طلا و جواهر اورو

خروج از نسخه موبایل